Tuzemské podniky jsou podle výsledků výzkumu se svou hlavní bankou spokojeny a budují s ní dlouhodobý stabilní vztah. "Oslovené podniky spolupracují se svou hlavní bankou často déle než deset let. Sedmdesát procent podniků hodnotí svoji hlavní banku jako vynikající a velmi dobrou, 27 % jako dobrou," uvedla Lucie Kudrnová, vedoucí Marketingu pro podniky a municipality Komerční banky. Věrné svým bankám jsou zejména velké podniky, z nichž téměř polovina využívá svoji hlavní banku déle než deset let.
Jako svou hlavní banku uvedlo Komerční banku 37 % podniků, které se do průzkumu zapojily. "Pro Komerční banku je velmi důležité, že se nám daří vedoucí pozici na trhu v segmentu podniků držet dlouhodobě. Právě díky silnému tržnímu podílu a dlouhodobým vztahům s klienty můžeme průběžně upravovat bankovní produkty tak, aby ideálně odpovídaly potřebám našich klientů," doplnila Lucie Kudrnová.
KB splňuje nejlépe důležitá kritéria pro výběr úvěrující banky
Úvěr čerpala v loňském roce polovina dotázaných středních podniků a 62 % velkých podniků. Se žádostí o úvěr se více než polovina podniků (54 %) obrací výhradně na svou hlavní banku. Klíčovými faktory při rozhodování o bance, kterou velké a střední podniky se žádostí o úvěr osloví, jsou dosavadní spolupráce s bankou, podmínky úvěru a úroková sazba. "Oslovené velké i střední podniky hodnotily v rámci výzkumu Komerční banku v těchto kritériích jako nejlepší banku na trhu. Také díky tomuto faktu rostl dynamicky tržní podíl KB na celkovém objemu poskytnutých úvěrů v segmentu podniků z 24 % na 29 %," říká Lucie Kudrnová.
Při výběru banky pro konkrétní služby kladou podniky největší důraz na přesnost a spolehlivost provádění bankovních operací, na důvěryhodnost a jistotu uložení peněz. Následuje profesionalita a neměnnost poplatků, sazeb a smluvních podmínek. Pro účely získání úvěru nebo bankovní záruky, zhodnocení volných finančních prostředků a zprostředkování zahraničního platebního styku by respondenti výzkumu nejčastěji volili Komerční banku, u které má běžný účet 46 % středních podniků a 57 % velkých podniků.
Osm z deseti podniků využívá služeb internetového bankovnictví
K jednoznačně nejvyužívanějším bankovním službám ze strany podniků patří korunový běžný účet. Necelé dvě třetiny podniků mají účet pouze v jedné bance, ovšem podniky s ročním obratem nad 300 miliónů korun mají významně častěji účet ve více bankách. V průměru využívá každá z oslovených firem 1,5 bankovního účtu.
Více než čtvrtina podniků využívá platební karty, úvěry, termínované vklady v Kč, leasing na vozidla a spořicí účty v Kč. „Mezi podniky je nejoblíbenější internetové bankovnictví. Obecně na elektronickém bankovnictví KB klienti oceňují zejména jednoduché uživatelské prostředí a špičkové zabezpečení," doplnila Lucie Kudrnová.
* Zdroj: Výzkum agentury Median - chování zákazníků v segmentu středních a velkých podniků (říjen - listopad 2008).
O výzkumu
Výzkum chování zákazníků v segmentu středních a velkých podniků realizovala agentura Median exkluzivně pro Komerční banku v říjnu a listopadu 2008. Při osobních rozhovorech odpovídaly na detailní dotazy osoby, které jsou v podniku zodpovědné za finance a styk s bankou, nebo přímo majitelé podniku. Celkem bylo dotázáno 773 respondentů. Středními podniky jsou pro účely výzkumu označeny podniky s ročním obratem 60 - 300 miliónů korun, velkými podniky pak ty s ročním obratem od 300 miliónů do 1,5 miliardy korun.
Komerční banka je jednou z nejefektivnějších univerzálních bank ve střední Evropě. Poskytuje klientům komplexní služby v oblasti drobného, podnikového a investičního bankovnictví. Na 8 804 zaměstnanců skupiny Komerční banky obsluhuje 1 629 000 klientů, kteří mohou využít rozsáhlé sítě 394 obchodních míst v celé České republice. KB nyní provozuje 673 bankomatů. Více než 951 000 klientů využívá jeden z kanálů přímého bankovnictví.
KB je součástí skupiny Société Générale, která je jednou z největších bankovních skupin v eurozóně (podle tržní kapitalizace). Jejích 163 000 zaměstnanců obsluhuje na celém světě více než 30 miliónů individuálních klientů.