
V roce 2022 určila Skupina Komerční banky následujících pět nevýznamnějších z materiálních témat:
1) Bezpečnost dat – Tato výzva kategorie se zabývá řízením rizik souvisejících se shromažďováním, uchováváním a používáním citlivých, důvěrných a/nebo vlastních dat zákazníků nebo uživatelů. Zahrnuje společenské výzvy, které mohou vyplynout z incidentů, jako je únik dat, při nichž mohou být odcizeny osobní údaje nebo další údaje o uživatelích a zákaznících. Zabývá se strategií společnosti, zásadami a postupy souvisejícími s IT infrastrukturou, školením zaměstnanců, vedením záznamů, spoluprací s orgány činnými v trestním řízení a dalšími mechanismy používanými k zajištění bezpečnosti dat zákazníků nebo uživatelů.
2) Digitalizace – Vlna inovací ve finančním sektoru založená na digitalizaci přináší širokou škálu výzev a příležitostí charakterizovaných (a) vyvíjejícími se potřebami zákazníků – s důrazem na spolehlivost, důvěru a partnerství s klienty; potřebou jednoduchých a rychlých, ale personalizovaných řešení dostupných kdekoli a kdykoli; (b) měnícím se konkurenčním prostředím – se značným tlakem na ziskové marže, tlakem způsobeným fintech společnostmi a neobankami a potřebou dostatečného rozsahu jako předpokladem efektivity; a (c) technologickou revolucí – transformací starších bankovních systémů, změnou očekávání klientů, nových postupů a způsobů práce a analýzy dat, velkými skoky v produktivitě, posílením role poskytovatelů technologií napříč odvětvími.
3) Energetický management – Kategorie se zabývá environmentálními dopady spojenými se spotřebou energie. Pro finanční společnost zahrnuje rizika a příležitosti související s procesem energetické transformace jejích klientů a ekonomiky jako celku. Tato strukturální změna energetického systému má potenciál určit cestu dlouhodobé prosperity, odolnosti a udržitelnosti celých ekonomik nebo i regionálních bloků, jako je Evropská unie. Zahrnuje vybudování kapacity pro hodnocení a financování různých projektů a organizací ovlivněných změnami v oblasti dodávek a spotřeby energie. Dále se zabývá řízením energetické účinnosti a intenzity vlastní i u klientů, energetickým mixem a také závislostí na rozvodných energetických sítích.
4) Odolnost obchodního modelu – Kategorie se zabývá schopností řídit rizika a příležitosti spojená se sociálními, environmentálními a správními výzvami při plánování dlouhodobého obchodního modelu. To zahrnuje schopnost reagovat na přechod k nízkouhlíkové ekonomice a hospodářství ovlivněné klimatickou změnou, stejně jako růst a vytváření nových trhů mezi neobsluhovanými a nedostatečně obsluhovanými sociálně-ekonomickými skupinami obyvatelstva. Kategorie se zaměřuje na průmyslová odvětví, v nichž může měnící se environmentální a sociální realita vést k potřebě zásadní adaptace, anebo může ohrozit dosavadní obchodní modely. V odvětví finančních služeb se situace v Evropě mění, částečně kvůli převratným digitálním inovacím a hrozbě konkurence ze strany bank i nebankovních subjektů. Banky si proto musí vytvořit cestu k udržitelnému a životaschopnému obchodnímu modelu, aby zůstaly na trhu, a vítězové musí zajistit, že jejich model dokáže fungovat i při zvýšeném objemu obchodů. Kromě značného tržního tlaku se banky musí připravit na ještě intenzivnější dialog s dohledovými orgány ohledně témat, mezi něž patří je ziskovost, automatizace a digitalizace, řízení rizik a konsolidace bankovnictví.
5) Řízení právního a regulačního prostředí – Kategorie se zabývá přístupem společností k jednání s regulátory v případech, kdy odlišné firemní a veřejné zájmy mohou mít potenciál pro dlouhodobé nepříznivé přímé nebo nepřímé environmentální a sociální dopady. Tato kategorie se zabývá rovněž mírou, do jaké je společnost závislá na nastavení regulatorního prostředí nebo peněžních pobídek (jako jsou dotace a daně), opatřeními k ovlivnění odvětvových politik (například prostřednictvím lobbingu), příznivosti regulačního prostředí pro konkurenceschopnost podniků a schopnost dodržovat příslušné předpisy. Může se týkat sladění pohledů managementu a investorů na regulaci a compliance obecně. Finanční instituce musí také zůstat připraveny na intenzivní dialog s dohledovými institucemi a dalšími tvůrci politik o tématech, jakými jsou ziskovost, vybavení kapitálem, automatizace, digitalizace a řízení rizik, při vědomí zvyšující se odpovědnosti bank v některých veřejných oblastech, včetně bránění finanční kriminalitě, ochrany spotřebitele a finanční stability.