Dne 3. 8. 2020

Přemýšleli jste někdy nad tím, že začnete podnikat také online? A jak jste se rozhodli? Občas slýchám argumenty jako „online pro mě není“ nebo „online neumíme, my jsme v těch kamenných obchodech“, „za námi ti lidi musí přijít fyzicky”. Ale co když nemohou, i když by moc chtěli? Nebo ani nechtějí? Ještě před pár měsíci si to jen málo lidí umělo představit, ale stalo se. O tom, co nás „naučil COVID“, ale bylo napsáno dost, pojďme se teď zaměřit na to, jak přejít do onlinu, ať už jste malí, nebo velcí, bez ohledu na čas a finance.  

Jakou cestu zvolit právě pro Vás?

V zásadě existují tři hlavní možnosti, které jsou vhodné jak pro malé podnikatele, tak pro velké hráče na trhu. Samozřejmě nic není černobílé, takže možnosti se Vám budou překrývat a někdo se najde ve všech alternativách:

  1. Prodávejte přímo přes svůj web.
  2. Založte si vlastní e-shop. 
  3. Najděte si silného distributora nebo tržiště, přes které budete prodávat.

1. Prodej přes web, „zatím“ jen jako doplňkový kanál

Je to řešení vhodné spíše pro menší podnikatele s lokální působností, kdy dáte možnost svým zákazníkům nakoupit přes online nástroje, které mohou být součástí Vašeho webu. Můžete tak prodávat 24/7 a mít vše směrem k zákazníkovi automatizované a získávat tak objednávky, které byste jinak nezískali.  

Co takto prodávat:

  • Vouchery.
  • Kurzy.
  • Polední menu.
  • Pokud prodáváte jen několik produktů a e-shop je zbytečný.

Co k tomu využít:

  • Platební a objednávkové systémy.
  • Rezervační systémy.
  • Rozvážkové služby.

Kdy je tohle řešení pro Vás:

  • Když máte spíše lokální podnikání.
  • Máte produkt/službu, kterou dokážete jednoduše popsat.
  • Nepotřebujete stovky objednávek měsíčně.

2. E-shop jako další provozovna

Skvělé na e-shopu je, že můžete lépe oslovit lidi, kteří nutně okolo Vaší kamenné prodejny nebo provozovny nemusí procházet. Můžete obsloužit více zákazníků, ale stejně jako s vystavěním nové prodejny, chce to trochu času, než vše nastartujete.

Jaké e-shopové řešení využít:

  • Můžete stavět e-shop na míru, ale v tom případě si připravte rozpočet v řádech statisíců, ale může být i v milionech. Výhod má tohle řešení spoustu a hlavně, je to přesně pro Vás. Nevýhodou je, že pokud nemáte zkušenosti s onlinem a neuděláte si opravdu dobrý průzkum trhu, tak nakonec zjistíte, že 70 % funkcí nevyužijete a na některé jste zapomněli. Začněte postupně.
  • Můžete si vytvořit e-shop na platformě, prostě na již hotovém řešení. E-shop postavíte rychle s minimem nákladů a většinu funkcí, které budete potřebovat, již na dobrém řešení budete mít. Spíše než na vlastní e-shop se pak zaměřte na propagaci.

Kdy je tohle řešení pro Vás:

  • Když uvažujete nad působením po celé ČR nebo i za hranicemi.
  • Máte na to čas a finance.
  • Chcete prodávat ideálně v řádu stovek nebo více objednávek měsíčně.

3. Chcete další distribuční místo, ale nechcete si ho řídit sami

Poslední takovou variantou pro prodej produktů je zapojení se do některého onlinového tržiště nebo napojení na distributora. 

Pokud máte produkty nebo služby, které sami vytváříte, nejlépe, pokud jsou zároveň něčím unikátní, je tohle partnerství skvělé. Dostanete se na místo, kde už zákazníci jsou, vy zde jen umístíte svou nabídku. Můžete tak velmi rychle oslovit zákazníky, ke kterým byste se předtím těžko dostávali. Zároveň Vám toto tržiště nebo distributor přidá na důvěryhodnosti (pokud Vás lidé neznají).

Pokud máte produkty, které sami nevyrábíte, ale pouze distribuujete a nemáte výhradní zastoupení – tak tady se připravte na to, že zde budete soupeřit cenou (podobně jako na srovnávačích). V tomto případě, pokud máte co jiného zákazníkům nabídnout, kromě ceny a dopravy zdarma (což je dnes téměř standard), zvažte spíše vlastní e-shop.

Kdy je tohle řešení pro Vás:

  • Když nechcete provozovat vlastní e-shop.
  • Máte produkt, který je alespoň trochu unikátní a není v každém druhém e-shopu.
  • Hledáte cestu, jak dát o své nabídce více vědět.
  • Můžete uživatele oslovit i cenou.

Pokud stále nevíte, jaké řešení je pro vás vhodné, připravujeme pro Vás ve spolupráci s našimi partnery, kteří se na online trhu vyznají, další informace na tato témata, která Vám s rozhodnutím, kterým směrem se vydat, pomohou.