• Články
  • Co dělat při neoprávněném použití karty

Co dělat při neoprávněném použití karty

Platební karta je určena jen pro vás a vaše platby, nemáte ji nikomu půjčovat a už vůbec nikomu nemáte sdělovat PIN. I když ale všechny zásady dodržíte, může se stát, že vaši platební kartu někdo zneužije.

Když si kartu „půjčí“ děti

Kartu nám mohou zneužít v nejlepší víře i ti nejbližší. 

Typickým příkladem je situace, kdy si děti půjčí váš mobil na hraní oblíbené hry. Hra dítěti nabídne něco dokoupit, a tak prostě doplňky koupí přes chytrý telefon. Děti jsou hodně vynalézavé, takže bez problémů zvládnou i potvrdit platbu. Pokud si dítě uloží kartu pro další nákup přímo v aplikaci, může si tak pořídit spoustu dalších rozšíření do hry. Už ale bez vašeho vědomí, a vy ve finále zjistíte, že jste zaplatili klidně i pár tisíc.

Nezapomínejte, že například váš kód k telefonu umožní platby pomocí Apple Pay, Google Pay apod. právě i v prostředí herních aplikací. Zvažte tedy, zda je vhodné sdělit své ratolesti PIN k vašemu telefonu či tabletu, které si půjčuje na hraní.

Jak postupovat při zneužití karty

Hned nám zavolejte a kartu zamkněte

Pokud používáte internetové nebo mobilní bankovnictví, kartu můžete okamžitě zamknout. Se zamčenou kartou nikdo nezaplatí (ani online) ani nevybere z bankomatu.  

Pokud zjistíte, že vaše karta byla neoprávněně použita, hned zavolejte na Podporu platebních karet na čísle +420 955 512 230. Tato linka funguje nonstop. Prověříme, zda se opravdu jedná o zneužití, nebo jen opakované platby u předem registrovaných produktů a služeb. Pokud se zneužití karty potvrdí, kartu vám ihned trvale zablokujeme a vydáme novou. Jen tak se dá předejít tomu, aby s ní už nikdo nemohl zaplatit a odčerpávat vaše peníze z účtu.

Situaci oznamte co nejdříve

Jakmile zjistíte neoprávněné použití své karty, je ve vašem zájmu to nahlásit co nejdříve. Od chvíle nahlášení bance a zablokování karty totiž neseme zodpovědnost za všechny následné neautorizované transakce my.

Obecné pravidlo zní, průběžně si kontrolovat své odchozí transakce v internetovém nebo mobilním bankovnictví a výpis ze svého účtu, abyste měli jistotu, že kartou platíte skutečně jenom vy. Nastavte si e-mailové notifikace o použití karty nebo push notifikace do naší aplikace.

Novou kartu můžete mít i expresně

Novou kartu vám vydáme do 5 pracovních dní. Pokud budete hodně pospíchat, umíme vydat platební kartu i expresně. Kartu si pak můžete vyzvednout na naší pobočce v Praze na Stodůlkách, a to 24 hodin denně, 7 dní v týdnu.

Hlídáme to i za vás

Podezřelých transakcí si ale můžeme všimnout i my. Zcela standardně u nás provádíme kontinuální monitoring podezřelých transakcí. Ve chvíli, kdy máme podezření, že byla karta zneužita, vám okamžitě zavoláme. Situaci si ověříme a pokud se zneužití potvrdí, budeme vás informovat, jak postupovat dál.

Pro nahlášení neoprávněného použití karty volejte na +420 955 512 230.