Blokace karty

Blokace karty a stoplistace není to samé, přestože se tyto pojmy často zaměňují. Blokace probíhá vždy ze strany banky a je vratná, zatímco o stoplistaci žádáte vy jako klient v případě ztráty nebo krádeže karty. Stoplistace je nevratná. Pokud máte podezření, že vaši kartu mohl někdo zneužít, volejte na +420 955 512 230, kde vám ji trvale deaktivujeme a následně vydáme novou.

Představte si, že jste na dovolené v zahraničí, peněženku máte v zadní kapse kalhot, jdete po promenádě, chcete si dát zmrzlinu a najednou zjistíte, že kapsa je prázdná. Kromě hotovosti jste měli v peněžence i platební kartu. Je to stresující situace, ve které se vyplatí jednat rychle, aby vaše peníze nemohl nikdo zneužít.

Uložte si proto do telefonu číslo na naši nonstop Klientskou linku platebních karet +420 955 512 230. Ta je vám k dispozici 24 hodin denně, a to i v případě, že voláte ze zahraničí. Naši operátoři vám kartu stoplistují (nebo nesprávně řečeno „zablokují“), když to budete z jakéhokoli důvodu potřebovat. Poté vám vystaví novou kartu.

Rozdíl mezi blokací karty a stoplistací

Mezi veřejností se hojně vžil termín „zablokovat kartu“ pro proces stoplistace. Jedná se o dvě podobné, ale ne zaměnitelné operace.

Stoplist je seznam karet, které se nesmějí používat k žádné transakci – se stoplistovanou kartou tedy nikdo nezaplatí ani nevybere hotovost. Banka kartu vloží na tento seznam na vaši žádost. Tento proces je nevratný, karta už nepůjde znovu aktivovat.

Blokaci karty provádí banka z vlastní iniciativy nebo nastane automaticky a je to proces, který platební kartu dočasně deaktivuje pro platby a výběry.

Automaticky se platební karta zablokuje ve chvíli, kdy opakovaně zadáte chybně PIN, ať už u obchodníka nebo při výběru z bankomatu. Systém totiž takto vyhodnotí riziko, že došlo ke zneužití karty (ačkoli to ještě nikdo nenahlásil), a proto kartu deaktivuje.

Sama banka pak kartu blokuje v případech, kdy má podezření na zneužití karty. Například jste před hodinou vybírali kartou peníze z bankomatu, ale nyní se v bankovním systému ukázalo, že provádíte transakci z druhého konce světa. Je tedy důvodné podezření, že transakci z druhého konce světa neprovádíte vy, a že vaši platební kartu někdo zneužil.

O tom, že jsme vám zablokovali kartu, s vámi vždy komunikujeme. Blokace karty není trvalá. Pokud se prokáže, že ke zneužití nedošlo, můžeme kartu odblokovat.

Pokud ale opravdu zneužita byla, vystavíme vám novou kartu.

Kartu si můžete sami zamknout

Pro případy, kdy si kartu jen zapomenete na bezpečném místě – třeba na chatě, je tady funkce zamknutí karty. Kartu si zamknete sami jednoduše v mobilním nebo internetovém bankovnictví v nastavení karet a stejným způsobem ji zase odemknete. Když je karta zamknutá, nikdo s ní nezaplatí ani nevybere hotovost.

Klientská linka pro blokaci platebních karet +420 955 512 230.

Uložte si číslo do svého telefonu.