Co je SEO a jak pomůže vašemu podnikání

SEO je zkratka anglického „search engine optimization”. V českém prostředí se používá „optimalizace pro vyhledávače” nebo někdy „optimalizace nalezitelnosti”. Jsou to metody, které vám pomohou se dostat na přední místa ve vyhledávačích a přivést z nich na svůj web organickou, tedy neplacenou návštěvnost. SEO vám pomůže nejen zvýšit počet návštěv, ale také je zkvalitnit –⁠ přivedete takové návštěvníky, kteří se o vaše služby nebo produkty opravdu zajímají a potenciálně mají zájem si je koupit.

Optimalizací stránek můžete docílit i toho, že zákazníci na vašem webu déle zůstanou, zvýšíte povědomí o vaší značce, zlepšíte konverzní poměr, zvýšíte zisk atd. SEO je vlastně souhrn doporučení a metod, díky nimž můžete nastartovat svůj byznys online.

Podíl Čechů, kteří nakupují produkty a služby přes internet, se neustále zvyšuje. Online prezentace se tak stává stále důležitějším dílkem ve skládačce podnikatelského úspěchu. Mít webové stránky a profily na sociálních sítích ale samo o sobě nestačí, pokud je navštěvuje málo lidí, tedy málo potenciálních zákazníků. Abyste je na ně dostali, musí vás snadno najít. S tím vám pomůže SEO.

vyhledávání

Organická vs. placená návštěvnost z vyhledávačů

Čím dál více lidí si před nákupem dělá průzkum na internetu, a to i v případě, že nakonec nakoupí v kamenném obchodě. Na českém trhu k tomu nejčastěji použijí Google nebo Seznam.

Uživatel napíše dotaz do vyhledávacího řádku a vyhledávač zobrazí výsledky, které vyhodnotí jako nejlepší odpovědi. Čím výš se váš odkaz umístí, tím větší je šance, že si vaše stránky návštěvník otevře.

Organické výsledky nejsou spojené s platbou za proklik. Za dobrou pozici ve vyhledávání také neplatíte, k tomu vám pomůže právě SEO

Vyhledávání na googlu

Placená reklama (PPC) se zobrazuje nad organickými výsledky, tedy hned pod vyhledávacím řádkem, případně také dole na stránce, a je vždy označená. Za proklik z reklamy na váš web ale budete muset zaplatit.

Ano, placené výsledky se zobrazují nad těmi organickými. Možná vás napadne, proč byste tedy měli trávit čas optimalizací, když vás pak stejně přeskočí ti, kteří zaplatí. PPC reklama skutečně rychle zvedne návštěvnost, jenže jakmile ji přestanete platit, počet návštěvníků stejně rychle zase spadne.

Vyhledávání v prohlížeči - reklama

Na druhou stranu dobře optimalizované stránky vám přinesou možná pomalejší, ale o to trvalejší nárůst. Navíc ve prospěch organiky hovoří i statistiky chování uživatelů:

  • 94 % kliknutí ve vyhledávání vede na organické výsledky
  • Stránky na 1. až 3. pozici ve vyhledávání generují míru prokliku 36 %
  • Přibližně 32 % všech prokliků vede na stránku, která se v organice umístila první
  • 67,6 % všech kliknutí vede na prvních 5 organických výsledků
  • 49 % marketingových pracovníků uvádí, že organické vyhledávání má nejlepší návratnost investic ze všech marketingových kanálů

Zdroj: https://backlinko.com/seo-stats

Nejlepší je samozřejmě mít podchycené oboje. SEO vám pomůže dosahovat dobrých pozic ve vyhledávání a přinese dlouhodobý příliv relevantních návštěvníků. Díky PPC zase můžete hned reagovat na dění, propagovat akční nabídky, cílit přesně na ty zákazníky, které chcete, a rychle otestovat, co nejlépe funguje a přinese vám zpátky vynaložené peníze.

5 SEO tipů, se kterými můžete začít hned

Způsobů, kterými můžete svůj web optimalizovat, je mnoho. Některé se naučíte rychle a zvládnete je sami, jiné mohou být komplikovanější a bude se vám hodit pomoc. A samozřejmě je pár takových, se kterými můžete začít hned teď.

Našeptávač

1. Zjistěte, co vaše zákazníky zajímá

Pokud budete používat výrazy, které nikdo nehledá, tak vás taky nikdo nenajde. Ty správné vytipujete i bez složitých a placených nástrojů. Vybraná slova a fráze přidejte na svůj web, pracujte s nimi, vytvořte k nim obsah.


Nejrychleji vám poradí našeptávač – jakmile začnete psát dotaz do vyhledávacího řádku, vyhledávač vám nabídne často hledané fráze, které souvisí s tím, co hledáte. Tyto fráze vám napoví, co lidi o vašem produktu nebo službě zajímá a mohlo by je na vaši stránku přivést. Související vyhledávání najdete také v dolní části stránky s výsledky.


Pomůžou vám také nástroje na plánování klíčových slov v Google Ads nebo Skliku. Oba můžete používat zdarma, stačí se jen přihlásit. V nástroji pak zadáte slovo a vypadne vám nejen průměrný počet hledání, ale i seznam podobných výrazů, které uživatelé vyhledávají.

Vyhledávání lupa

2. Tvořte přehledný a uživatelsky zajímavý obsah

Lidé na webu čtou jinak. Dá se říct, že vlastně ani nečtou, ale skenují a rychle očima hledají, co je zajímá. Abyste je na stránkách udrželi, musíte jim to ulehčit.

Tvořte obsah, který je zajímavý pro vaše zákazníky a odpovídá na jejich dotazy. Rozhodně se vyhněte kopírování odjinud. Vyhledávače to poznají a budou upřednostňovat originál.

Využívejte obrázky, videa nebo grafiku. Delší text čleňte vizuálními prvky, jako je vytučnění, odrážky, nadpisy apod. Díky tomu mohou návštěvníci proletět obsah očima a rychle najít, co hledají.

Vyhledávání na mobilu

3. Podívejte se, jestli je váš web responzivní

Počet lidí, kteří chodí na internet přes mobil, neustále stoupá. Proto je důležité, aby se vaše stránky mobilním zařízením přizpůsobily a dobře se četly i na malé obrazovce. Pokud váš web není responzivní, návštěvníkům to jeho procházení znepříjemní. A o spoustu z nich můžete přijít, zkrátka půjdou jinam.

Vyhledávače to vědí, a proto lépe hodnotí webové stránky, které jsou responzivní a mobilům se přizpůsobují.

4. Ujistěte se, že máte stránky zabezpečené

Zkontrolujte, že váš web je na zabezpečené https doméně. Poznáte to podle zámečku vedle adresy vašeho webu. Pokud ho vidíte, znamená to, že přenos dat na vašich stránkách probíhá bezpečně.


Bezpečnost je důležitá nejen pro vaše zákazníky, ale oceňují ji i vyhledávače, které zabezpečených stránkám dávají přednost před nezabezpečenými. Zabezpečení webu tedy nejen zvyšuje jeho důvěryhodnost pro uživatele, ale pomůže vám i se SEO.

Vyhledávání v prohlížeči

5. Návštěvník až v první řadě

Myslete na své zákazníky. SEO je sice optimalizace pro vyhledávače, i ta ale vychází z chování uživatelů a zaměřuje se na ně. Jsou to koneckonců oni, kdo si nakonec váš výrobek nebo službu kupuje. Tak na ně nezapomínejte a tvořte svůj web tak, aby pro ně byl přínosný a snadno ovladatelný.

Digitální dílna

Digitální dílna

Rozjeďte své podnikání i na internetu