Důvodů pro zpracovávání vašich osobních údajů je celá řada, vždy tak ale činíme pouze v nezbytném rozsahu pro příslušný účel. Nejčastěji tak činíme proto, abychom vám mohli poskytovat naše služby a servis spojený s poskytováním produktů a služeb, které využíváte či chcete využívat. Dále pak vaše údaje zpracováváme, abychom zajistili naše smluvní povinnosti, naplnili zákonné a regulatorní požadavky a naplnili naše oprávněné zájmy.
V ostatních případech jsme oprávněni vaše údaje zpracovávat pouze s vaším výslovným souhlasem, pokud není daná výjimka dle obecně závazných právních předpisů.
Níže uvádíme výčet hlavních kategorií účelů.
Poskytnutí produktu, služby a s tím související servis
- Jednání o produktu / službě
V rámci jednání o produktu a službě si můžete pro vás vhodný produkt namodelovat na našich internetových stránkách či na pobočce. O produktu či službě si můžete získat informace prostřednictvím internetu, pobočkové sítě či prostřednictvím klientského centra. Údaje, které prostřednictvím těchto kanálů poskytnete, budeme dále zpracovávat za účelem vašeho zájmu o daný produkt / službu a současně vás budeme v rámci daného jednání o produktu / službě kontaktovat. Údaje, které nám těmito kanály poskytnete, budeme uchovávat po dobu maximálně 3 měsíců, a to z titulu jednání před uzavřením smlouvy.
- Uzavření smlouvy o produktu / službě
Jestliže se rozhodnete, že je produkt / služba, o které jste s námi jednal, pro vás vhodný, jsme povinni vás detailně identifikovat, shromáždit a uchovat další údaje potřebné pro přípravu smlouvy relevantní pro příslušný produkt / službu. V případě úvěrových produktů či produktů investičních po vás budeme vyžadovat rozšířenou sadu údajů a s vašimi údaji budeme provádět další zpracování, o kterých se můžete podrobněji dozvědět v části Posouzení úvěrových rizik.
- Poskytování servisu k produktu / službě
Abychom vám mohli poskytovat kvalitní servis k produktům / službám, které u nás máte, jsme povinni relevantní údaje uchovávat, aktualizovat a pracovat s nimi. Z titulu plnění smlouvy jsme pak povinni vám tyto informace poskytovat v kanálech, které jste si zvolili pro obsluhu příslušných produktů / služeb, tj. zejména na pobočkách, v kanálech přímého bankovnictví, na klientském centru. Pokud se pro obsluhu produktů / služeb rozhodnete využívat i kanály přímého bankovnictví, schraňujeme informace o vaší poloze, IP adrese apod. Tyto údaje evidujeme a vyhodnocujeme, abychom minimalizovali případná rizika spojená se zneužitím přímých kanálů.
Budeme vás, podle potřeby, informovat pomocí informačních SMS, emailu, zprávami v přímém bankovnictví či jinou obvyklou cestou o servisních událostech týkající se vašich produktů / služeb, událostech spojených například se změnou otevírací doby, změnou pobočky, bankovního poradce apod.
Zákonným titulem pro zpracování údajů v tomto případě je zajištění plnění smlouvy a jednání o jejím uzavření. Za účelem obrany našich právních nároků budeme tyto údaje uchovávat i po skončení produktu / služby – detaily se dočtete v kapitole Jak dlouho uchováváme vaše data.
Obrana našich právních nároků
Vaše osobní údaje, včetně historie komunikace, informací o produktech a službách, zpracováváme v nezbytném rozsahu také pro účely uplatnění právních nároků, které mohou vzniknout či vznikly vůči vám, zejména na základě smluvního vztahu s námi. Pro účely vymáhání pohledávek využíváme i třetí strany. Vaše osobní údaje za uvedeným účelem uchováváme po dobu 18 let od ukončení smluvního vztahu.
Zákonným titulem je zde ochrana našich oprávněných zájmů.
Prevence, kontrola, odhalování a vyšetřování podvodného jednání a prevence proti praní špinavých peněz
Vaše osobní údaje využíváme také pro kontrolu a prevenci eventuálního neetického či potenciálně podvodného jednání. Ukládají nám to právní předpisy, které stanoví povinnosti odborné péče v otázkách prevence, odhalování a vyšetřování takového jednání. Za tímto cílem rovněž shromažďujeme vaše osobní údaje, stejně jako údaje o službách a produktech, které využíváte. Na základě těchto dat jsme pak schopni vytvořit ukazatele, které slouží k lepší prevenci možných podvodů, a které lépe chrání i vaše finance. Může se například jednat o informace o odcizeném občanském průkazu, kreditní kartě nebo třeba údaje o zemi, kde obvykle využíváte své kanály přímého bankovnictví.
Zákonným titulem pro dané zpracování je plnění právní povinnosti správce.
Daně a účetní povinnost
Vaše osobní údaje také shromažďujeme a zpracováváme za účelem plnění právních povinností správce, které nám vznikají vůči státním a regulačním orgánům. Tuto povinnost nám ukládá zákon o účetnictví, zákon o DPH a celá řada dalších předpisů včetně zákona FATCA, a to z důvodu povinných oznámení státním a regulačním orgánům. Všechny povinné informace si předáváme i v rámci Skupiny KB.
Tyto údaje zpracováváme a předáváme z titulu plnění právní povinnosti správce a v našem oprávněném zájmu.
Ochrana před zneužitím trhu
Právní předpisy nám dále ukládají kontrolovat dodržování zákona o podnikání na kapitálovém trhu a předcházet jeho zneužívání, jež by mohlo poškodit další zákazníky nebo naši skupinu. I z tohoto důvodu zpracováváme vaše osobní údaje.
Tyto údaje zpracováváme a předáváme z titulu plnění právní povinnosti správce a v našem oprávněném zájmu.
Bezpečnost
Z důvodu ochrany našeho majetku, tj. budov, zařízení, a z důvodu ochrany osob proti protiprávnímu jednání, i v rámci prevence a objasňování takového jednání, využíváme kamerové systémy nainstalované v našich prostorách, před vstupy do nich, či v rámci bankomatů. Záznamy z těchto kamerových systémů uchováváme po dobu nezbytně nutnou a v odůvodněných případech, zejména v případě narušení bezpečnosti, je i následně zpracováváme a předáváme příslušným orgánům veřejné moci, například orgánům činným v trestním řízení.
Uchovávání, zpracování a předávání těchto údajů je nezbytné z titulu našich oprávněných zájmů.
Prevence, kontrola u investičních a pojistných produktů
Před uskutečněním investice jsme na základě právních předpisů a ostatních regulatorních nařízení povinni vyhodnotit vaše znalosti a zkušenosti spojené s investováním do investičních nástrojů, případně váš vztah k riziku a vaše finanční zázemí. Informace pro tato vyhodnocení získáváme prostřednictvím Investičního dotazníku, který dále uchováváme (dále viz. část: Jak dlouho uchováváme vaše data). Na základě požadavků regulace rovněž shromažďujeme a uchováváme záznamy z veškeré komunikace s vámi (tj. záznamy telefonátů, záznamy z jednání, e-mailové komunikace, Skype komunikace apod.), pokud se týkají investičních nebo pojistných produktů. Na základě požadavků regulace na reportování vašich obchodů shromažďujeme údaje o vašich pokynech a obchodech s investičními nástroji.
Zákonným titulem pro dané zpracování je plnění právní povinnosti správce.
Vnitřní potřeby fungování společnosti a reporting
Vaše osobní údaje jsou zpracovávány našimi zaměstnanci v rámci vnitřních potřeb fungování společnosti, jako je například pro reporting spojený s efektivitou obsluhy a prodeje.
Zákonným titulem pro dané zpracování je náš oprávněný zájem.
Posouzení úvěrových rizik
Abychom mohli správně posoudit rizika při poskytování úvěrových produktů, využíváme tzv. profilování. Vaše osobní údaje využíváme k tomu, abychom vytvořili jedinečný profil, na základě kterého můžeme zvážit, zda dokážete v budoucnu splatit úvěr. Když požádáte o poskytnutí úvěru, hodnotíme např. rizikovost úvěru a přitom využíváme úvěrové registry, ale i interní zdroje. Hodnocení můžeme provádět i automatizovaným zpracováním.
Pro účely minimalizace rizik banka eviduje subjekty, které poskytly nepravdivé informace, měly problémy s úhradou svých závazků apod.
Zákonným titulem pro dané zpracování je plnění právní povinnosti správce a náš oprávněný zájem.
Regulatorní reporting
Vaše osobní údaje a informace o vybraných produktech a službách využíváme i pro účely regulatorního reportingu. Na základě těchto údajů připravujeme nejen reporty pro naše vnitřní využití, ale jsme povinni informace o některých produktech a službách předávat regulátorovi.
Titulem pro zpracování těchto údajů je plnění právní povinnosti správce.
Vymáhání a prodej pohledávek
Občas dochází k tomu, že se dostanete do problémů se splácením vašich půjček / úvěrů, které jsme vám poskytli. Naším primárním cílem je s vámi tyto problémy efektivně a ke vzájemné spokojenosti řešit, nicméně i tak v některých situacích společnou řeč nenalezneme. A právě v těchto situacích dochází k tomu, že musíme využít vaše osobní údaje, které u nás evidujeme a v některých případech i údaje, především kontaktní, z veřejně dostupných zdrojů, tj. sociálních sítí apod., abychom vás mohli například kontaktovat. Za určitých okolností (nereagujete, nejste k zastižení, nemáte zájem na řešení vzniklé situace apod.) však dochází i k tomu, že jsme nuceni naše pohledávky za vámi předat na jinou společnost, která se na vymáhání pohledávek specializuje. V těchto případech předáváme dané společnosti relevantní osobní údaje i další data relevantní k dané pohledávce. Tyto údaje předáváme i v případě, kdy se rozhodneme, že pohledávku postoupíme.
Titulem ke zpracování a předání relevantních údajů je náš oprávněný zájem.
Marketing
Marketingové účely rozlišujeme na tři základní typy, a to na marketing jako oprávněný zájem subjektu (Komerční banky, a.s., resp. KB), na přímý marketing jako oprávněný zájem a marketing realizovaný na základě vašeho souhlasu.
Marketing jako oprávněný zájem
Z titulu marketingu jako oprávněného zájmu provádíme základní analýzy nad vašimi údaji týkající se využívání produktů a služeb, které u nás máte. Současně nám tento oprávněný zájem umožňuje provádět základní segmentaci našich klientů za účelem výběru nejvhodnější formy obsluhy, nabídky vhodných produktů a služeb a umožňuje nám zjišťovat jejich názory. Proti marketingu jako oprávněnému zájmu můžete vznést námitku.
Přímý marketing jako oprávněný zájem
Z titulu přímého marketingu jako oprávněného zájmu vás můžeme oslovovat s nabídkou produktů a služeb KB a to prostřednictvím pobočkové sítě, přímého bankovnictví, emailů, informačních SMS a sociálních sítí. Proti přímému marketingu jako oprávněnému zájmu můžete vznést námitku. Pokud proti tomuto zpracování podáte námitku, my jí automaticky vyhovíme.
Marketing se souhlasem
Účelem zpracování osobních údajů, ke kterému potřebujeme váš výslovný souhlas, je nabídka produktů a služeb poskytovaných členy Skupiny KB a spolupracujícími třetími stranami, a to i prostřednictvím přímého bankovnictví , dále marketingové zpracování vašich údajů, analýzy a profilování s cílem přizpůsobit naši nabídku vašim potřebám a zkvalitnit poskytované služby. Jelikož vás nechceme obtěžovat zbytečnou a nevhodnou komunikací, využíváme shromažďované osobní údaje k tomu, abychom lépe poznali vaše potřeby a byli vám schopni nabídnout vhodné řešení. Může to být prodejní nabídka úvěrových produktů, platebních nástrojů nebo gratulace k narozeninám.
Ke komunikaci s vámi využíváme široké spektrum kanálů – klasickou poštu, telefon, email, SMS, zprávy v bankomatech, zprávy (nebo také vyskakovací okna) v internetovém bankovnictví.
Informace o využívání našich produktů a služeb nám pomáhají sledovat a neustále vylepšovat jejich kvalitu a udržet si vaši přízeň. Osobní údaje dále zpracováváme pro podporu obchodních rozhodnutí a identifikaci obchodního potenciálu.
Samotnému použití informací předchází jejich zpracování, jedná se zejména o tzv. marketingové zpracování dat. Pod tím si můžete představit statistické a matematické analýzy s cílem získat vhled do chování klienta a odhadnout jeho budoucí chování či obchodní potenciál, dále profilování klienta, různé segmentace, reporting apod. Zpracování může být jak manuální, tak automatizované.
Tyto údaje zpracováváme na základě vašeho výslovného souhlasu. Detailní informace o Marketingovém souhlasu skupinovém naleznete v části: Marketingový souhlas.