- KB Rádce pro podnikatele
- Inovace
- Jak vybrat platební terminál
Jak vybrat platební terminál
Kartu používá k placení stále více lidí a obchodníci na to přirozeně reagují. V současnosti je na trhu několik typů platebních terminálů, které pokryjí potřeby velkých i malých podnikatelů. Při výběru zařízení vám pomůže, když si ujasníte, kolik plateb denně přijímáte, jestli potřebujete tisknout účtenky a zda máte pokladní systém, se kterým terminál chcete propojit. Vybírat můžete mezi pultovými a přenosnými zařízeními, menší podnikatelé mohou nově využít například platební terminál v mobilu. Zajímavou novinkou jsou potom samoobslužné terminály, které zákazník může ovládat sám.
Podle Sdružení pro bankovní karty u nás v posledních letech konstantně narůstá počet plateb kartou a s tím i míst, kde karty přijímají. V posledním čtvrtletí roku 2021 jsme v obchodech provedli celkem přes 400 milionů plateb kartou, z toho více než 350 milionů bezkontaktních.
Počet provedených plateb
Na jednotky plateb denně vám jako terminál poslouží váš mobil, případně mobilní terminál (mPOS).
Při větším počtu plateb si pořiďte klasický přenosný terminál. Některé z nich umí i přijímat spropitné, což oceníte zejména, když podnikáte v pohostinství.
Pokud zákazníky obsluhujete na jednom místě, obvykle za přepážkou ve vaší provozovně, zvolte spíš klasický pultový terminál.
Jestli vašim zákazníkům vyhovuje, když jim doklad o zaplacení pošlete e-mailem, SMS nebo jim ho vygenerujete pomocí QR kódu, stačit vám bude váš mobilní telefon nebo mobilní terminál. Když účtenky ale tisknout potřebujete, poohlédněte se po přenosném terminálu s tiskárnou, případně pultovém terminálu, když hledáte opravdu výkonné zařízení.
Když už je vaše podnikání větší, pravděpodobně využíváte nějaký pokladní systém. Pultové, ale i přenosné terminály s ním snadno propojíte.
Při výběru terminálu vás jistě zajímá cena. Poskytovatelé platebních terminálů získávají provize za provedené platby (může se jednat o konkrétní procento, nebo naopak fixní částku) a účtují si poplatek za jeho pronájem. Je možné, že vám poskytovatel při větším objemu plateb poplatek za pronájem odpustí. Peníze od zákazníka dostanete na účet obvykle jeden nebo dva dny po provedení platby.
Podle potřeb vašeho podnikání si můžete dál zjistit, jestli:
- terminál umí přijímat platby v různých měnách (DCC)
- bere všechny typy karet, včetně stravenkových a benefitních karet
- má EET funkci (je dobré být připravení, pokud by se EET v budoucnu znovu spustilo)
- umožňuje propojení s více bankovními účty (hodí se na místa, kde se střídá více živnostníků – například do kadeřnictví)
- disponuje doplňkovými službami, jako je cash back (zákazník si u vás může vybrat peníze ze svého účtu) nebo předautorizace (umožní zarezervovat na účtu konkrétní částku jako zálohu a následně ji strhnout nebo vrátit – hodně se uplatňuje v hotelech nebo půjčovnách aut)
Terminál v mobilu
Platební terminály v mobilu jsou novinka na trhu. Jako terminál slouží aplikace, kterou propojíte se svým bankovním účtem. Zákazníci pak platí přiložením karty přímo k vašemu mobilnímu telefonu. Podmínkou je mít chytrý telefon s technologií NFC, která umožňuje bezkontaktní platby. Takový terminál využijí drobní podnikatelé jako alternativu k přijímání plateb v hotovosti nebo živnostníci, kteří jsou často na cestách a chtějí mít možnost přijímat platby kdekoli. Účtenku zákazníkovi můžete poslat prostřednictvím aplikace e-mailem, nebo vygenerujete QR kód, přes který ji stáhne.
Mobilní terminál (mPOS)
Jednoduché a cenově dostupné zařízení s malým displejem a číselníkem. Vhledem připomíná spíše kalkulačku. Propojíte si ho přes Bluetooth nebo mobilní data s příslušnou aplikací, kterou si stáhnete do svého telefonu a platby můžete přijímat odkudkoli. Mobilní terminály v sobě mají zabudovanou NFC technologii pro přijímání bezkontaktních plateb. Hodí se pro malé podnikatele, kteří své zboží prodávají například na trzích a přijmou jednotky plateb denně. Nevýhodou je, že neumí tisknout účtenky. Doklad o zaplacení ale zákazníkovi můžete poslat e-mailem nebo SMS.
Přenosný terminál
Klasické zařízení, které si většina z nás vybaví, když se řekne terminál. Výhodu přenosných terminálů je, že je můžete přenášet volně po prodejně nebo provozovně. Mají buď vlastní SIM kartu, nebo fungují po připojení na wifi nebo Bluetooth. Hodí se například do kavárny nebo restaurace, aby mohli vaši hosté platit přímo u stolu. Kromě bezkontaktních plateb tyto terminály umožňují také vložení karty. Tisk účtenky je samozřejmostí.
Pultový terminál
S pultovými terminály (někdy také stacionární) se setkáte například v supermarketech a jiných velkých obchodech. Jsou připevněné k prodejnímu pultu a přímo propojené s pokladnou. Propojení s pokladnou ulehčuje práci prodavači – nemusí do terminálu zadávat částku. Mívají výkonné procesory, díky kterým pracují rychle a spolehlivě. Další výhodou je, že mají stabilní datové připojení a nemusí se nabíjet. Dá se na nich platit bezkontaktně i vložením karty. Obvykle přijímají všechny typy karet včetně stravenkových a zákazníkovi po provedení platby vytisknou účtenku.
Samoobslužný terminál
Samoobslužné platební terminály mají veliký barevný displej a spíše než klasický terminál připomínají chytrý telefon nebo tablet. Ovládají se skrze aplikace, které do terminálu nainstalujete. Takové terminály pak obsluhují zákazníci sami, například na prodejních automatech, parkovištích, čerpacích stanicích nebo mycích linkách.
Platební terminál po vložení karty nebo přiložení karty (případně mobilu či hodinek) komunikuje se serverem banky zákazníka. Bankovní server zkontroluje, že má zákazník na účtu dostatek prostředků a zároveň nepřekračuje své nastavené limity. PIN je nutné zadat při platbách nad 500 Kč nebo když zákazník kartu do terminálu vkládá. V takovém případě ještě banka ověřuje správnost PINu. Potom už jen převede danou částku na váš účet.