- KB Rádce pro podnikatele
- Jak prodávat online
- Jak vybrat platební bránu
Jak vybrat platební bránu
Platební brána se hodí pro všechny podnikatele, ať už začínající nebo ostřílené, kteří by rádi rozšířili svůj byznys do online prostředí. Podmínkou je mít e-shop nebo jiný prodejní web, na kterém nabízíte své služby nebo produkty. Platební brána se může otevřít přímo na vašem webu (inline brána), nebo zákazníka přesměruje do vlastního prostředí (redirect brána). Zejména v dnešní době je důležité, aby se brána uměla přizpůsobit prohlížení na obrazovce telefonu. Při výběru brány dál zohledněte náročnost integrace a šířku palety různých praktických služeb, které brány nabízejí, např. zapamatování karty nebo odložené platby. Jako noví klienti právě teď můžete získat platební bránu až na rok zdarma. Pokud je vaše nabídka spíše menší a nevyplatí se vám zřizovat si e-shop, jako alternativa brány se nabízí platební tlačítko.
Lidé si čím dál tím víc zvykají na nakupování na internetu, k čemuž výrazně přispěla pandemie koronaviru. Je tedy dobré jít zákazníkům naproti a umožnit jim nákup zboží nebo služeb přímo na vašem e-shopu nebo webu přes platební bránu. Platba přes platební bránu je rychlejší než bankovní převod nebo dobírka, a tím se zvyšuje pravděpodobnost, že zákazník objednávku dokončí.
Jak funguje platební brána
Platební brána zprostředkovává platbu mezi zákazníkem, e-shopem (nebo jiným prodejním webem) a bankou. Zákazník si obvykle může vybrat mezi různými způsoby placení – kartou, zrychleným bankovním převodem nebo může zaplatit přes mobilní platby jako Apple Pay, Google Pay apod. Některé brány přijímají i platby pomocí Bitcoinů nebo přes PayPal. Díky platební bráně si vaši zákazníci můžou zboží koupit kdykoli a odkudkoli – stačí jen připojení k internetu.
Zákazník si vybere způsob placení a transakci potvrdí ověřovacím klíčem své banky, např. KB Klíčem. Platební brány musí splňovat bezpečnostní standardy ČNB a karetních společností a navíc jsou zabezpečené technologií 3D Secure, případně dalšími zabezpečeními, která chrání citlivé platební údaje před zneužitím.
Po dokončení transakce brána zákazníkovi sdělí, že vše proběhlo v pořádku, a vrátí ho zpět do e-shopu. Případně ho informuje, že platba z různých důvodů nemohla proběhnout.
Jak se dostanou peníze z platební brány na váš účet
Platební brána zašifruje údaje z karty a procesor plateb je vyšle přes danou karetní asociaci do banky zákazníka. Banka ověří, že jsou zadané údaje správné a pokud má zákazník na účtu dost peněz, platbu úspěšně dokončí. V opačném případě ji zamítne.
Procesor plateb pošle informaci o schválení nebo zamítnutí transakce platební bráně a ta ji předá obchodníkovi. Peníze se z brány odesílají nejprve na tzv. obchodní účet – tedy účet provozovatele platební brány, až potom putují na účet daného obchodníka.
Nejdříve byste měli mít e-shop nebo webovou stránku, kde nabízíte své produkty či služby a k tomu přehledně sepsané obchodní podmínky. Cena za platební brány se odvíjí od vašeho měsíčního obratu, výše průměrných transakcí a typu podnikání.
Před pořízením platební brány si zjistěte:
- cenu – jaký je pořizovací poplatek a poplatek za vedení + jednotlivé transakce
- za jak dlouho se peníze dostanou na váš účet
- jak můžou zákazníci platit
- jestli je brána uzpůsobená pro mobilní telefony
- jaké je zabezpečení plateb
- jak náročná je integrace a jestli vám s ní provozovatel brány pomůže
- jestli se můžete obrátit na zákaznickou podporu, kdybyste měli s něčím potíže
Zaměřit se můžete také na praktické extra služby, jako například, jestli:
- umožňuje odložené platby (zákazník si zboží objedná hned, ale zaplatí až po několika dnech nebo týdnech)
- umí si zapamatovat zákazníkovu kartu a navrhnout její použití při příští návštěvě
- umožňuje push platby (pokud nemáte e-shop, brána pošle zákazníkovi odkaz, přes který zaplatí a vy s ním detaily vyřešíte pomocí e-mailu nebo telefonu)
- umí přijímat platby v cizích měnách (pokud zamýšlíte rozšířit své podnikání do zahraničí) a jestli může být přeložená do cizích jazyků
- zákazník může využít automatické opakované platby – např. za různá předplatná
Integrace znamená propojení brány s vaším e-shopem. Zjistěte si, jestli bránu zvládnete nainstalovat sami, nebo budete potřebovat pomoc programátora, případně jestli vám s ní pomůže provozovatel brány.
Inline brána
Inline platební brána (někdy také iFrame) zákazníka nikam nepřesměruje, zobrazí se přímo nad vaším webem jako vnořená stránka. Tím, že zákazník zůstává po celou dobu platby na vašem e-shopu a nemusí zadávat platební údaje na nové stránce, se zvyšuje pravděpodobnost, že objednávku dokončí. Tomu dopomáhá i branding brány – můžete si ji přizpůsobit do svých barev a přidat i své logo. Údaje, které zákazník zadává do platební brány, jsou zabezpečené a zpracovávají se mimo prostředí e-shopu. Jako obchodník k nim nemáte přístup.
Redirect brána
Redirect brána zákazníka před platbou přesměruje na novou stránku, kde vyplní údaje potřebné k platbě. Ta se však dá díky brandingu uzpůsobit tak, aby vzhledem připomínala daný e-shop, což opět zvyšuje šanci na úspěšnost objednávky. Po dokončení nákupu brána zákazníka přesměruje zpět na váš web.
Platby jsou zabezpečené stejným způsobem jako u inline platebních bran.
Mobilní brána
Mobilní brána je doplněk k předchozím dvěma typům. Ve zkratce se jedná platební bránu, která se přizpůsobí obrazovce chytrého telefonu. Když brána toto uzpůsobení nemá, hrozí, že bude mít zákazník potíže ji ovládat – např. strefit se do tlačítek nebo vyplnit údaje do políček. V takovém případě je možné, že si obchod rozmyslí nebo půjde nakoupit jinam. Když ale platební brána podporuje zobrazení pro mobily, nákup je pro zákazníka stejně pohodlný jako na počítači.
Platební tlačítko je zajímavou alternativou k platební bráně pro menší podnikatele, kteří nemají dost velký sortiment zboží nebo služeb, aby se jim vyplatilo založit si e-shop. Hodí se například, když prodáváte své vlastní výrobky, kurzy, e-booky, vouchery apod. Umístění na web je obvykle velmi snadné, instalaci obvykle zvládnete sami.