- Vše o KB
- Tiskové zprávy
- Komerční banka: útoků e-šmejdů přibývá, roste ale i počet včas odhalených podvodů
Komerční banka: útoků e-šmejdů přibývá, roste ale i počet včas odhalených podvodů
„Denně monitorujeme stovky tisíc platebních transakcí. To, že se nám daří ve velkém rozsahu zastavovat útoky podvodníků, je výsledkem našeho komplexního přístupu. Kyberbezpečnost pro nás není jen o technologiích – klademe důraz i na prevenci, vzdělávání, rychlou reakci na nové triky podvodníků a máme sehraný tým specialistů, který s klienty tvoří pevnou obrannou linii.“
Průzkum ilustruje, že kyberpodvodů v Česku neubývá, ba naopak. S pokusem o něj se setkalo již 9 z 10 Čechů, každý desátý z nich pak kvůli tomu přišel o finanční obnos. Jen s podvodnými e-maily, které z průzkumu vyšly jako nejčastější nástroj podvodníků, se setkalo 6 289 000 Čechů. Pětici nejrozšířenějších nástrojů pak doplňují podvodné SMS zprávy, m-platby, mobilní aplikace ale i romantické podvody.
Už jen samotný pohyb v online prostředí může být přitom pro řadu lidí zdrojem nejistoty. U mužů to uvádí 29 %, u žen pak podíl vzrůstá na 36 %. Rozdíly najdeme i mezi věkovými kategoriemi, kdy nejjistější si přijdou lidé věku 25 až 34 %, naopak nejčastěji nejistotu pociťují lidé v důchodovém a předdůchodovém věku.
Právě nejistota spolu s obavami mohou být důvodem, proč se lidé často rozhodnou pokus o podvod nehlásit – podobně jako 40 % respondentů, kteří se o takové zkušenosti nikomu oficiálně nesvěřili. Na policii se obrací pouze každý desátý a na svou banku jen každý čtvrtý.
Nejběžnější metody podvodníků, respektive schopnost lidí je včas prokouknout, průzkum následně ověřoval v praktické zkoušce. Dobrou zprávu je, že více než dvě třetiny respondentů pokus o podvod včas rozpoznalo, a vyhnulo se tak negativním následkům.
Celým 32 % respondentů, kteří reprezentují 2 858 000 Čechů starších 15 let, však hrozí, že podvodníkům naletí. Jako nejrizikovější se ukázaly m-platby nebo ochota vyplnit osobní údaje na podezřelé stránce mobilního bankovnictví, a to navíc na nezabezpečené Wi-Fi.
Kdo by čekal, že internetová generace bude v odhalování podvodů nejzběhlejší, bude výsledky průzkumu zaskočen. Právě mladí ve věku 15-24 let, kteří se navíc v online prostoru chovají ve větší míře rizikově, jsou totiž věkovou skupinou, která simulovaným podvodníkům v rámci průzkumu naletěla nejsnáze. Obzvlášť ohroženi jsou pak mladí studenti nebo ti z nich, kteří hledají práci.
Klienti se čím dál častěji stávají terčem sofistikovaných útoků, které využívají nejen technické prostředky, ale i psychologii – útočníci spoléhají na stres, nepozornost a důvěřivost. Je tomu jen několik týdnů, co Komerční banka varovala před novou vlnou podvodů prostřednictvím aplikace WhatsApp.
Některé metody se však těší přízni e-šmejdů již po desetiletí. Podle interních dat KB se nejčastěji jedná o tzv. phishing, smishing a vishing, při nichž se útočníci snaží z oběti vylákat citlivé údaje či peníze. Čím dál častější jsou také falešné investiční nabídky, které slibují rychlé a vysoké zhodnocení financí pod rouškou známých značek nebo celebrit. Oblibu si u podvodníků získávají také tzv. deepfakes, kterým v rámci praktické zkoušky „nalétli“ respondenti reprezentující 512 000 z nás.
Svou roli v oblasti kyberbezpečnosti hrají i samotné banky, což potvrzuje i průzkum. 77 % lidí říká, že je jejich banka aktivní ve zvyšování povědomí o kyberbezpečnosti, nejčastěji formou push notifikací nebo e-mailových upozornění. Přínos ale mají i osvětové kampaně, včetně té, kterou nedávno spustila Komerční banka. Nejčastější druhy kyberpodvodů se v ní převtělily do podoby vlastní „kyberpříšery“ v čele s Phishingérem, Romantrikem nebo Podfakturákem.
Ačkoli se může zdát, že vynalézavost podvodníků je nekonečná, základní pravidla zůstávají platná bez ohledu na aktuální trendy mezi e-šmejdy. „Nejlepším nástrojem na ochranu osobních údajů a financí je prevence. Když už přece jen k něčemu dojde, je třeba situaci aktivně řešit a sdílet ji s těmi, kdo vám mohou pomoci, což je v případě pokusů o kyberpodovod nejčastěji banka.
- Na každém písmenku záleží
Podvodníci často využívají velmi podobné adresy k těm skutečným – např. drobná změna jednoho znaku nebo koncovky. Při pochybnostech na odkaz nikdy neklikejte a raději navštivte oficiální web instituce napřímo. - Pozor na jazyk
Podvodné zprávy často obsahují zvláštní slovosled nebo neobvyklé výrazy. Všímejte si i drobných jazykových nuancí – může jít o známku automatického překladu nebo o odesílatele ze zahraničí. - Nenaleťte urgenci
Výzvy jako „jednejte do 24 hodin“, „váš účet bude zablokován“ nebo „potvrďte platbu ihned, jinak ztratíte přístup“ jsou důvodem k ostražitosti. Podvodníci spoléhají na vyvolání paniky, která vede k unáhlenému rozhodnutí. - Prověřujte (ne)výhodné nabídky
Zní to až příliš dobře na to, aby to byla pravda? Pak se pravděpodobně jedná o podvod. Výhry v soutěžích, do kterých jste se nikdy nezapojili, extrémní slevy nebo nabídky mimořádných investičních příležitostí patří mezi klasické trumfy online podvodníků. - Strhněte masku
Podvodníci se nezastaví ani před zneužitím identity vašich blízkých. Vždy si proto ověřte jinou cestou, např. telefonátem nebo osobně, že je žádost o půjčku nebo zaslání jakýchkoli osobních údajů nezištná.
Více informací naleznete na webových stránkách: https://www.kb.cz/cs/podpora/bezpecnost
Šárka Nevoralová
+420 734 236 325
sarka_nevoralova@kb.cz
Tomáš Zavoral
+420 731 493 296
tomas_zavoral@kb.cz