Studie Visa a KB: Z 50 na 70 %. Češi začali výrazně častěji používat AI nástroje
Češi podle průzkumu, na kterém se podílelo také konzultační oddělení Visa Consulting & Analytics, nejčastěji AI využívají k osobním činnostem (88 %), práci (48 %) nebo škole (14 %). Nejotevřenější přístup k AI vykazují mladší uživatelé ve věku 18–26 let, kde využití dosahuje 86 %. Právě tato skupina přináší impuls pro nové typy služeb, které kombinují jednoduchost, digitální přístup a přehlednost.
„V Komerční bance vnímáme důvěru klientů jako naprostý základ při zavádění nových technologií. Umělou inteligenci proto využíváme pouze v přísně zabezpečeném prostředí s využitím vlastních modelů a přísnými pravidly pro práci s klientskými daty, která nikdy neopouštějí banku.
AI pro nás není náhradou lidského kontaktu, ale nástrojem, který rozšiřuje možnosti našich bankéřů a bankéřek – ať už jde o rychlejší a osobnější poradenství, nebo o ochranu klientů před podvody.“
V oblasti bankovnictví lidé stále u většiny činností preferují kontakt s lidským pracovníkem. Nejvíce by lidé svěřili umělé inteligenci sledování účtu kvůli neobvyklým aktivitám a prevenci podvodů (42 %). Naopak nejméně by s ní chtěli řešit konfliktní situace – až 80 % dotázaných dává v těchto případech přednost kontaktu s člověkem.
„Vlastní umělou inteligenci ve Visa vyvíjíme již více než 30 let pro zabezpečení digitálních plateb – pomáhá nám analyzovat data z více než 4,8 miliardy platebních karet k tomu, abychom dokázali detekovat podezřelé chování v reálném čase a chránit všechny naše klienty včetně klientů Komeční banky před podvody.“
Visa věří, že budoucnost umělé inteligence spočívá mimo jiné v nákupních agentech. Letos představila službu Visa Intelligent Commerce, která umožňuje AI agentům nejen vyhledávat a vybírat zboží, ale také ho přímo nakupovat. V blízké budoucnosti se lidé budou na umělou inteligenci obracet nejen při hledání ideálního svetru, plánování dovolené nebo sestavování nákupního seznamu, ale i při samotném placení. Visa chce tyto transakce zjednodušit, a zároveň zajistit jejich bezpečnost a důvěryhodnost.
Podle Komerční banky bude klíčovou oblastí rozvoje umělé inteligence v bankovnictví především kybernetická bezpečnost. Chytré systémy dokáží v reálném čase odhalit neobvyklé chování a zabránit podvodům ještě dříve, než by mohly ohrozit klienta. Právě spojení inovací a maximální ochrany dat považuje banka za základ důvěryhodného digitálního bankovnictví budoucnosti.
Zdroj průzkumu: Kvantitativní průzkum agentury Ipsos pro společnost Visa, realizovaný v letech 2024 a 2025 na reprezentativním vzorku dospělé populace v ČR (N=522 v roce 2024, N=517 v roce 2025). Doplňující poznatky vycházejí z kvalitativních zjištění ze studie „AI in Banking“ z prosince 2024.
Visa (NYSE: V) je světovým lídrem v oblasti digitálních plateb, který usnadňuje transakce mezi spotřebiteli, obchodníky, finančními institucemi a vládními subjekty ve více než 200 zemích a teritoriích. Naším posláním je propojovat svět prostřednictvím nejinovativnější, nejpohodlnější, nejspolehlivější a nejbezpečnější platební sítě, která umožňuje jednotlivcům, podnikům a ekonomikám prosperovat. Věříme, že ekonomiky, které zahrnují všechny a všude, povznášejí všechny a všude. Přístup považujeme za základ budoucího pohybu peněz. Více informací se dozvíte na stránkách visa.com.
Komerční banka patří mezi přední bankovní instituce v České republice a je součástí mezinárodní finanční skupiny Société Générale. Poskytuje širokou škálu služeb pro jednotlivce, podniky i instituce – od běžného a spořicího bankovnictví přes investice, financování a pojištění až po specializované služby v oblasti firemního a privátního bankovnictví. Dlouhodobě se zaměřuje na inovace, digitalizaci a udržitelné podnikání. Využívá moderní technologie včetně umělé inteligence pro zlepšení zákaznické zkušenosti, zefektivnění procesů a posílení kybernetické bezpečnosti.