Podezřele výhodná nabídka cestovního pojištění

Vážení klienti,
zasloužený letní odpočinek v podobě dovolených a prázdnin je za dveřmi.
Letní měsíce a krásné počasí často snižují naši pozornost v oblasti bezpečnosti a toho se právě snaží využít útočníci v podobě možného zneužití Vaší platební karty nebo internetového bankovnictví a jiných citlivých údajů.
Podvodníci a jejich falešné emailové zprávy a další praktiky si dovolenou nikdy neberou, naopak se zvyšuje jejich četnost.
Kde se s nimi můžete setkat? Znáte možná rizika a tipy, jak se problémům vyhnout?

28. 6. 2023 10:00

Lukrativní nabídka cestovního pojištění

  • Chystáte se cestovat a obdržíte emailem nebo telefonicky nabídku na výhodné cestovní pojištění? 
  • - Bez ověření určitě nesdělujte citlivé karetní údaje ani nepotvrzujte žádné transakce související s lákavou nabídkou

Chystáte se cestovat, i zde platí v první řadě obezřetnost a ochrana

  • pokud vybíráte na bankomatu (zejména v exotických destinacích) pozor na případnou „pomoc“ v podobě náhodného kolemjdoucího, který ochotně bude pomáhat při výběru
  • používejte kartu výhradně bezkontaktně a nezapomínejte vždy schovávat při zadávání svůj PIN
  • DCC - Dynamic currency conversion – pokud bankomat nebo platební terminál nabízí konverzi měn, tak doporučujeme nepotvrzovat a vždy volte platbu v místní měně.
  • Poplatky za výběr na bankomatech „surcharge“ – pozor na bankomaty, které k výběru přidávají svůj vlastní poplatek
  • Dopředu si ověřte přijímání Debetních a Kreditních karet.  Zejména u autopůjčoven, hotelů, se můžete setkat s preferencí právě Kreditních karet. 
  • Doporučujeme mít dvě karty (jednu vždy záložní na hotelu v trezoru včetně hotovosti), případně využívat kartu v chytrých zařízeních
  • Doporučujme mít i částečnou hotovost pro případ, že budete potřebovat zaplatit drobnosti (parkování, občerstvení, toalety apod.)
  • Peníze nikdy nesměňujte s neznámými lidmi na ulici.
  • Ještě před cestou si zapište číslo, na které můžete zavolat v případě odcizení karty nebo jakékoliv jiné nouzové situace
  • Před odjezdem si zkontrolujte dobu vypršení platnosti karty a nastavené limity
  • Nahlaste nám Vaší cestu na klientska_linka@kb.cz
    - Budeme Vás chránit, ale pokud to nebude nutné, nebudeme Vás zbytečně obtěžovat na dovolené

Další tipy naleznete na https://www.kb.cz/cs/podpora/bezpecnost/vase-platebni-karta/bezpecnost-karet-na-cestach

I v letních měsících stále platí již známé scénáře podvodných emailů, zpráv a telefonátů

  • Vždy je cílem získání Vašich osobních, karetních a přihlašovacích dat

Balíček na cestě

  • Zde na Vás čeká nebezpečí v podobě falešného e-mailu, ve kterém Vás bude protistrana žádat o úhradu doplatku za doručení či celních poplatků.
  • V žádném případě nezadávejte údaje o své kartě a nepotvrzujte transakce, o kterých nevíte a nedali jste k nim souhlas.
  • Ověřte si vždy pravost poplatku na oficiálních stránkách dopravce.

Inzeráty

  • Pokud nakupujete nebo nabízíte zboží i přes známé portály bazarového typu, nikdy nezadávejte údaje o své platební kartě na žádné zaslané webové odkazy protistranou.
  • Jste-li prodávajícím, pak nikdy nepřijímejte finance přes odkazy ze zásilkových služeb. Cílem podvodníků je vylákat Vás k předání přihlašovacích údajů a vysát Váš účet.
  • Komunikujte výhradně v samotné aplikaci poskytovatele.  Vždy čtěte všechny notifikace, které v rámci nákupu / prodeje obdržíte.

E-mail „obnovte si heslo“ nebo jiné přihlašovací údaje

  • Pokud Vám dorazil e mail s výzvou k obnově hesla, aniž byste o změnu hesla výslovně žádali, prostě ho smažte.
  • Tímto způsobem naše klienty nikdy neoslovujeme.

Lákavé nabídky levného zboží

  • Pokud Vám přišla nabídka s výraznou slevou na značkové zboží, obchodníka si vždy prověřte.
  • Podívejte se na jeho obchodní podmínky, kontakty a čerpejte z recenzí.

Falešné investice/Kryptopodvody

  • Pokud Vám někdo nabídl e-mailem nebo telefonicky nákup kryptoměn či výhodnou investici, buďte maximálně obezřetní.
  • Často se jedná o podvodné nabídky „investičních poradců“ s nabídkou správy Vašich investic.
  • Ani v tomto případě nikomu nesdělujte své přístupové údaje do internetového nebo mobilního bankovnictví, nepředávejte kopii dokladu totožnosti či číslo platební karty a nenechte si vnutit instalaci aplikace na správu přes vzdálenou plochu.

Falešný bankéř (vishing)

  • Ozve-li se Vám někdo po telefonu s varováním před "zneužitím Vašich financí" v jiné bance a doporučí přesun peněžních prostředků na jiný „bezpečný“ účet, jedná se pravděpodobně o podvodníka. Pro posílení důvěry podvodníci zasílají "karty zaměstnance" a odkazují se i na Policii České republiky.
  • Jejich cílem je přimět oběť k založení úvěru na pobočce či v mobilním bankovnictví a následně finance vybrat v hotovosti a vložit do "bezpečného" bitcoinomatu přímo na kryptopeněženku podvodníka.
  • Často také tvrdí, že za zneužitím stojí někdo z pobočky dané banky a je potřeba Vaše součinnost a mlčenlivost při vyšetřování. Jedná se o promyšlený podvod, jehož cílem je oběť kompletně obelhat a okrást.
  • Máte-li podezření na toto jednání, kontaktujte neprodleně banku či Vašeho bankovního poradce, v žádném případě si nežádejte o úvěr na základě požadavku někoho cizího po telefonu.
  • Ozvěte se nám na Kontaktní centrum nebo na nejbližší pobočku KB, kde Vám ověříme, zda u nás daný pracovník opravdu pracuje.

Podvodné stránky KB

  • V posledních dnech se mezi prvními výsledky internetových vyhledávačů zobrazují podvodné odkazy, které vyvolávají dojem, že jde o oficiální stránky Komerční banky a internetového bankovnictví Mojebanka.
  • Stránky vypadají totožně a mohou uvést klienta v omyl, že se nachází na reálných stránkách KB.
  • Nevyhledávejte naše stránky ve vyhledávači – jděte k nám přímo zadáním adresy mojebanka.cz nebo login.kb.cz do adresního řádku vašeho internetového prohlížeče.
  • Uložte si naše stránky do záložek prohlížeče.

Obecně platí:

  • Nikdy nezadávejte a nesdělujte své údaje o kartě ani jiná přihlašovací data.
  • Nesdělujte své přihlašovací údaje do mobilního a internetového bankovnictví včetně aktivačního kódů a barevných cronto kódů
  • Kontrolujte si odkaz svého internetového bankovnictví, zda opravdu vstupujete na stránky své banky – uložte si odkaz mezi oblíbené
  • Nepotvrzujte částky transakcí, které jste sami nezadali.
  • Potvrzujte pouze takové transakce, o kterých víte a nebyli jste k nim přemluveni například v rámci „lákavé“ nabídky po telefonu nebo reklamou na sociálních sítích.
  • Banka od Vás nikdy nebude vyžadovat Vaše citlivé osobní, přihlašovací nebo karetní údaje formou SMS nebo emailu.
  • Vždy pozorně čtěte všechny notifikace, které obdržíte do aplikace k potvrzení.

Pokud jste protistraně již poskytli citlivé údaje, ihned kontaktujte naši nonstop Podporu platebních karet na telefonu 955 512 230 nebo nám napište na klientska_linka@kb.cz.

Prosíme, buďte opatrní a předejte tyto informace svým rodičům, prarodičům, přátelům a  blízkým. Podvodníci si totiž vybírají ty, kteří věří jejich nabídkám a nedokážou rozpoznat, že jde o podvod.

Vaše Komerční banka