Ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku došlo k nárůstu celkových čistých výnosů o 4,7 %na 17,2 mld. Kč. Tento růst byl zapříčiněn:
- stabilním vývojem čistých úrokových výnosů v prostředí nízkých úrokových sazeb
- poplatky a provize se prakticky nezměnily ve srovnání se stejným odobím předchozího roku. Nekurzovní poplatky a provize stouply o 4 %.
- čistý zisk z finančních operací se zvýšil na 1,2 mld. Kč, především díky klientským operacím.
Celkové provozní náklady, včetně nákladů na restrukturalizaci zaznamenaly značný pokles (-8,0 %) a představují za tři čtvrtletí roku 2002 částku 9,7 mld. Kč. Tento výsledek byl dosažen hlavně snížením personálních nákladů o 6,2 % a úspěšným řízením ostatních provozních nákladů.
Banka rozpustila opravné položky ve výši 268 mil. Kč na ztráty z úvěrů a investic především z důvodů zvyšující se kvality úvěrového portfotlia a nízké úrovni rizikových nákladů. Za devět měsíců tohoto roku banka vytvořila opravné položky i přes tvorbu opravných položek k portfoliu CDO ve výši 472 mil. Kč.
Počet klientů Komerční banky se zvýšil běhen třetího čtvrtletí roku 2002 o 12 000. Celkový počet klientů dosáhl 1,25 milionů. Pokračuje pozitivní trend růstu výkonnosti v obchodních aktivitách banky. Objem klientských depozit stoupl o 9 % ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku a činí 326 889 mil. Kč.
Zvýšený důraz na retailové bankovnictví potvrdil dynamický vývoj hypotečních a spotřebitelských úvěrů. Objem hypotečních úvěrů, poskytnutých za prvních devět měsíců, ve srovnání se stejným obdobím roku předchozího o 87,6 % z 2 590 mil. Kč na 4 860 mil. Kč. Celkový objem spotřebitelských úvěrů, poskytnutých za prvních devět měsíců roku 2002, stoupl o 35,4 % z 1 810 mil. Kč na 2 450 mil. Kč.
Pokračoval růst zájmu o přímé bankovnictví a ostatní formy alternativních distribučních kanálů v souladu se strategií banky. Počet klientů, využívajících telefonní, internetové nebo PC bankovnictví se ve srovnání s koncem roku 2001 zvýšil o 37 %. V současné době tak více jak každý čtvrtý klient Komerční banky využívá některý z produktů přímého bankovnictví. Během tří čtvrtin roku 2002 se rozrostla prodejní síť o 8 poboček a 69 bankomatů. Zároveň došlo ke zvýšení počtu transakcíprostřednictvím platebních karet v porovnání stejného období o 24 % na 34,1 milionu.
Nekonsolidované finanční výsledky KB podle mezinárodních účetních standardů (IAS) v mil. Kč
Výkaz zisků a ztrát |
3. čtvrtletí 2001 |
3. čtvrtletí 2002 |
Změna |
Čisté příjmy |
16 413 |
17 181 |
+4,7 % |
Provozní náklady |
-10 580 |
-9 735 |
-8,0 % |
Čisté provozní příjmy |
5 833 |
7 446 |
+27,7 % |
Opravné položky na ztráty z úvěrů a investic |
-2 562 |
268 |
- |
Daň z příjmu |
-739 |
-1 406 |
+90,3 % |
Čistý zisk / (ztráta) |
2 532 |
6 308 |
+149,1 % |
Klíčové ukazatele |
3.čtvrtletí 2001 |
3.čtvrtletí 2002 |
Kapitálová přiměřenost |
13,6 % |
14,3 % |
Poměr nákladů k výnosům - vč. nákladů na restrukturalizaci |
64,5 % |
56,7 % |
ROAE |
15,5 % |
30,7 % |
ROAA |
0,8 % |
1,8 % |
Počet zaměstnanců |
9 324 |
8 636 |