Při podobně významné proměně fungování společnosti hrají důležitou roli instituce jako je rodina a škola. V této souvislosti se k tématu vyjádřila Martina Bacíková z INEV, který organizuje celostátní Ekonomickou olympiádu, díky které k průzkumu mohlo dojít: „Testování ve školních kolech Ekonomické olympiády probíhá od roku 2018 již výhradně online formou díky úspěšné digitalizaci českých škol v této oblasti a jejich následné ztrátě zájmu o klasické papírové testování. I když je tento vývoj pozitivní, stále je to málo. Okolní svět se inovuje mnohem rychleji, než vzdělávací systém, a i když školy na místě nepřešlapují a postupně inovují, čím dál více zaostávají.“
K výzkumu se z pozice zástupce bankovního sektoru vyjádřil Martin Sládeček, který je v Komerční bance zodpovědný za rozvoj Otevřeného bankovnictví: „Mladá generace studujících, která i aktuálně poprvé ve svém životě začíná přistupovat k financím a bankovním produktům a službám, je sama o sobě unikátním fenoménem. Jde o příslušníky tzv. generace Alfa. Od počátku svého života neznají digitalizaci jako nástroj, ale jako přirozenou součást svého života. Nezažili nikdy život bez digitálních služeb, zjednodušeně řečeno „život před internetem a chytrými telefony“. Naopak vyrůstají v období, kdy nás digitální služby a rozhraní obklopují stále častěji a těsněji. Doma, ve škole, v zaměstnání, na cestách, a dokonce i ve spánku. A nejsou jen kolem nás, ale nosíme je i na svém těle. Ovlivňují náš život a často, v pozitivním slova smyslu, konají i za nás, aniž bychom to jakkoliv museli nebo i chtěli ovlivňovat. A služby, které od nás tito klienti očekávají, tomuto logicky odpovídají“.