- Vše o KB
- Tiskové zprávy
- Podvodem chtěli vylákat 33 milionů korun, Komerční banka to ve spolupráci se SAS zarazila
Podvodem chtěli vylákat 33 milionů korun, Komerční banka to ve spolupráci se SAS zarazila
Komerční banka zachránila klientům v prvním pololetí před odcizením 33 milionů korun, což je téměř 90% nárůst oproti stejnému období roku 2019. Nejvyšší transakce byla v objemu více než 10 milionů korun zadaná na základě e-mailového pokynu podvodníka, který se vydával za ředitele společnosti. Doposud se s pomocí nejnovějších technologií, jako jsou pokročilé statistické metody a umělá inteligence, podařilo odhalit a zamezit stovkám pokusů o platební podvody a zachránit před odcizením téměř 100 milionů korun. Komerční banka využívá systém pro detekci podvodů od společnosti SAS.
S pokračující digitalizací bankovních služeb se zvyšuje i náročnost na udržení bezpečnosti online produktů. Jedním z nejcitlivějších produktů jsou internetové platby. Proto Komerční banka již od roku 2015 chrání internetové platby svých klientů s využitím systému pro prevenci platebních podvodů od společnosti SAS. V reálném čase prověřuje denně více než milion transakcí.
„Bezpečnost je pro Komerční banku jednou z dlouhodobých priorit. Systém pro prevenci platebních podvodů patří vedle prvků silné autentizace, jako je KB Klíč a zabezpečení proti bankovnímu malware Trusteer od IBM, k základním pilířům bezpečnosti online prostředí Komerční banky.“
Nejčastěji se Komerční banka setkává s podvody založenými na falešných inzerátech. Ty tvoří bezmála polovinu zachycených pokusů a týkají se zejména občanů a podnikatelů. Firemní klienti se stávají nejčastěji terčem podvodů, kdy se útočník vydává za majitele nebo ředitele společnosti a požaduje okamžitý převod nejčastěji na zahraniční číslo účtu. U těchto podvodů se jedná o velmi vysoké částky v řádech statisíců až milionů.
„V posledních dvou letech je patrný posun od technologických útoků typu bankovního malwaru nebo phisingu k sociálnímu inženýrství. Pro útočníky je mnohem jednodušší finanční prostředky vylákat podvodem, než složitě vyvíjet a distribuovat malware nebo podvodné stránky. Klienti tak dnes musí nad rámec dodržovaní standardů bezpečného chování na internetu být navíc ještě obezřetní při komunikaci přes internet, ať už se jedná o běžné životní situace jako je nákup zboží nebo platba za dovolenou, anebo o vnitrofiremní komunikaci.“
Komerční banka zvolila v roce 2015 řešení společnosti SAS pro odhalování a vyšetřování podvodů v digitalizovaném a multikanálovém světě finančních služeb. S pomocí řešení SAS banka nyní dokáže monitorovat chování různých entit, včetně zákazníků, účtů a internetového bankovnictví, profilovat je na různých úrovních a slučovat data o jejich chování s externími daty o událostech. Díky větší šíři a hloubce dat dokáže plně porozumět chování zákazníka u všech produktů a kanálů, které užívá, a díky tomu efektivně spravovat rizikový profil transakce.
„Většina finančních institucí dnes využívá bazální kontrolní mechanismy, jako jsou autorizace přístupu nebo behaviorální analýza v online a mobilním bankovnictví. Už méně bank ale porovnává běžná schémata chování s těmi abnormálními. Komerční banka šla ještě o krok dále a využívá neurální sítě schopné průběžného učení. Čím déle tedy systém využívá, tím dokonaleji je schopen reagovat a odhalit potenciální podvody,“ říká Petr Šlajchrt, Country Director společnosti SAS Institute pro Českou republiku.
Podle dlouhodobých ukazatelů ratingových agentur Moody‘s, Standard & Poor's a Fitch je Komerční banka nejbezpečnější bankou nejen v České republice, ale i v celé střední a východní Evropě. Aby si Komerční banka zachovala pověst nejbezpečnější banky ve střední Evropě, průběžně investuje do rozvoje své analytické platformy s cílem jedním systémem pokrýt všechny klíčové externí i interní oblasti a využít synergického efektu k maximalizaci efektivity prevence a detekce podvodů.
Pavel Zúbek
Komunikace KB
+420 725 420 107
pavel_zubek@kb.cz