Falešná bankovní aplikace

Banka po vás nikdy nebude chtít v rámci hovoru urychleně stahovat aplikace a už vůbec nebude požadovat PIN. Nikdy nic takového nedělejte!

U tohoto typu podvodu vás bude kontaktovat (obvykle telefonicky) podvodný bankéř, policista nebo třeba bezpečnostní expert s varováním, že na trhu je nový způsob, jak zneužít vaše finanční prostředky.

Bude se vás snažit přesvědčit, abyste si v rámci ochrany a prevence zneužití účtu nebo platební karty nainstalovali aktualizaci své bankovní aplikace a sdělili mu svůj PIN k platební kartě.

Jak to funguje

  • Po telefonu nebo přes SMS jste vyzvání ke stažení falešné aplikace, která na první pohled obvykle vypadá jako aplikace banky, na jakou jste běžně zvyklí. 
  • Pokud aplikaci nainstalujete, tak si společně s ní stáhnete do mobilu i škodlivý software.
  • Následně vás podvodná aplikace vyzve k přiložení platební karty k telefonu.
  • A pod záminkou bezpečnosti vás vyzve ještě k zadání PINu vaší karty.
  • Pokud se útočníkovi k údajům o vaší kartě nepodaří dostat, je možné, že po vás bude požadovat i přeposlání peněz na „zabezpečený“ účet. I zde platí, že banka po vás nikdy nic takového chtít nebude. Peníze nikam neposílejte!

A co se děje ve skutečnosti?

  • Útočník získá přistup k vaší platební kartě a může provádět neoprávněné výběry z bankomatu nebo platby kartou. Vy tak přijdete o peníze. 
  • Jelikož jste do stažené podvodné aplikace zadali i PIN své karty, má podvodník všechny údaje. Může tak kartu bez problémů zneužít a platit či vybrat i vyšší částky.

Jak se chránit před tímto typem podvodu?

  • Nikdy nestahujte aktualizaci aplikace na urgentní vyžádání či doporučení někoho na telefonu, přes odkazy v SMS zprávě nebo e-mailu. Bankovnictví si pravidelně aktualizujete sami, a to vždy z příslušného originálního obchodu s aplikacemi (App Store nebo Google Play). 
  • Pokud vám někdo volá a říká, že je váš bankéř nebo pracovník banky, ověřte si ho.
  • Pokud se nejedná o placení zboží v obchodě, nikdy nepřikládejte platební kartu k telefonu (ani svému, ani cizímu) na žádost třetí osoby nebo aplikace.
  • Nepovolujte ve svém telefonu přístup k NFC aplikacím, které ho skutečně nepotřebují. 
  • Nikdy nikomu nesdělujte a nezadávejte do žádné aplikace PIN ke své kartě. Skuteční policisté a bankéři takto klienty neobvolávají a tyto informace nepožadují.

Aktuální útoky

Někdo už získal moje údaje

Zabraňte větším škodám a ihned zavolejte do banky

+420 955 512 230

+420 955 512 230

Nonstop blokace karet
+420 955 551 505

+420 955 551 505

Klientská linka
po–⁠pá 7:00-⁠22:00, so–⁠ne 8:00-⁠22:00
Další kontakty
Self service