Rychlá
pomoc

Všechny informace o hypotečním úvěru se dozvíte na bezplatné lince 800 521 521

NA CO SE PTÁTE

Kde najdu informace o své hypotéce?

Nejrychleji najdete informace v internetovém bankovnictví nebo mobilní aplikaci Mobilní Banka. Podrobné informace najdete také ve Smlouvě o úvěru, kterou jste od nás dostali při sjednání hypotéky.

Na jaké číslo účtu mám poslat peníze na splátku?

Číslo účtu máte uvedené v úvěrové smlouvě, případně kontaktujte svého bankovního poradce nebo kontaktní osobu uvedenou v upomínce, ti vám číslo účtu sdělí. Číslo účtu pro splácení může být uvedeno též v upomínce.

Který den mi odchází splátka?

Přesný den zjistíte v internetovém bankovnictví nebo mobilním bankovnictví Mobilní banka. Obecně však platí, že hypoteční úvěr a překlenovací úvěr se nejčastěji splácejí k 10., 15. nebo 20. dni v měsíci.

Můžu změnit den splácení?

Ano, den splátky můžete změnit na pobočce. Doporučujeme nastavit den splátky tak, aby navazoval na termín výplaty.

Co se stane, pokud splátka neproběhne včas?

Upozorníme vás SMS zprávou a e-mailem, abyste mohli chybějící částku ihned uhradit a vyhnout se tak zápisu do registrů, upomínkám i sankcím. Tuto službu včasného varování u nás máte zdarma. Stačí, když nám poskytnete správné a aktuální kontaktní údaje, zejména telefonní číslo a e-mailovou adresu.

Je možné pojistit si schopnost splácet hypotéku?

Ano, svým zákazníkům to doporučujeme. Pojištění vás ochrání před důsledky úrazu, dlouhodobé pracovní neschopnosti, ztráty zaměstnání a dalšími nepříznivými událostmi. Pojišťovna  za vás zaplatí splátky nebo i zbývající část dluhu. Přečtěte si detailní informace.

Jak si vytvořit finanční rezervu?

Finanční rezerva představuje odložení části peněz pro případ mimořádných výdajů. Obecně se jako přiměřená výše bere 6násobek měsíčních příjmů (či výdajů), minimum pak 1–3násobek měsíčních příjmů jako krátkodobá a okamžitě dostupná rezerva uložená na snadno dostupných běžných nebo spořicích účtech.

Rezervu si nejlépe vytvoříte tak, že si každý měsíc odložíte cca 10 % své výplaty. Nezbytná je pravidelnost spoření, tedy neodkládat „co zbyde“, ale každý měsíc vždy 10 % odložit stranou.

Dostávám výplatu o několik dní později…

Řešením může být zvýšit zůstatek běžného účtu, ze kterého probíhá splácení hypotéky. Získáte tak jistotu, že inkaso splátky vždy proběhne v pořádku. Vytvořený „finanční polštář“ umožní překlenout období, kdy budete čekat na výplatu a vy se tak vyhnete případnému upomínání, sankcím nebo zápisu do registru.

Přišel jsem o zaměstnání a příští měsíce budu mít problémy se splácením hypotéky…

Vzniklou situaci řešte co nejdříve. Pokud víte, že se jedná o dočasný problém, je možné dohodnout odložení splátek a tak získat čas, abyste se vzpamatovali z aktuálních finančních nesnází. O možných problémech se splácením informujte svého bankovního poradce, případně zavolejte na telefonní číslo zaslané v upomínce.

Určitě ale řešení neodkládejte. Pokud se nám neozvete ani nebudete reagovat na výzvy, zašleme vám dopis s další upomínkou, za kterou vám v souladu se Sazebníkem KB budeme účtovat 250 až 500 Kč. Splátku pak na Vás budeme dále vymáhat

Proti neschopnosti splácet je také možné se pojistit – pak budete chráněni před důsledky úrazu, dlouhodobé pracovní neschopnosti, invalidity nebo ztráty zaměstnání. Pojišťovna za vás bude hradit splátky nebo i zbývající část dluhu. Přečtěte si detailní informace.

Můžu hypotéku převést na někoho jiného?

Ano, musí však projít schválením ze strany banky. Posuzujeme schopnost splácet úvěr, případně schopnost poskytnout dostatečnou zástavu úvěru.

Obdržel jsem oznámení, že jsem byl převeden do útvaru vymáhání.

Buďte s námi v kontaktu. Vždy obratem zavolejte nebo napište na kontakty uvedené v upomínce, a to i když nemáte prostředky na splátky. Pracovníkovi vymáhání sdělte příčinu vašich finančních problémů, společně tak můžeme nalézt jejich řešení. Může se jednat o:

  • rychlé řešení formou jednorázové splátky
  • postupnou úhradu vzniklého nedoplatku formou navýšených splátek
  • odklad splátek
  • restrukturalizaci úvěru
  • prodej nemovitosti.
Můj hypoteční úvěr byl převeden do útvaru vymáhání, nemám na splátky a chci prodat nemovitost.

Kontaktujte svého pracovníka vymáhání uvedeného v upomínce a svůj záměr mu sdělte, případně mu pošlete (např. e-mailem) žádost o souhlas s prodejem. Vysvětlíme vám postup, popřípadě vám nabídneme pomoc s prodejem prostřednictvím realitní kanceláře spolupracující s bankou. Pokud již máte kupce, domluvíme se na termínu, ke kterému vám bude vystaven Souhlas s prodejem.

Co se stane, pokud nebudu komunikovat a budu se vyhýbat řešení?

Váš úvěr může být zesplatněn. Obdržíte výzvu k úhradě s posledním pevným termínem, do kdy musíte celý dluh po splatnosti doplatit. Tento termín již nepůjde v žádném případě posunout, a pokud ho nedodržíte, bude celý váš úvěr zesplatněn. Tzn., že už bude po splatnosti celý a ztratíte tak možnost jej postupně hradit v měsíčních splátkách. Úroky z prodlení se vám budou počítat z celé dosud nesplacené částky úvěru a dluh tak bude rychle narůstat.

Vystavujete se nebezpečí soudního řízení - Vaše dluhy vůči bance budou předány našemu právnímu zástupci a ten je bude řešit soudní cestou. S největší pravděpodobností bude následovat i exekuce a nemovitost, kterou je dluh zajištěn, bude prodána.

Může dojít k postoupení pohledávky z úvěru jinému věřiteli, tedy Vaše dluhy mohou být taktéž prodány jinému věřiteli. I v tomto případě nemovitost skončí s největší pravděpodobností v nedobrovolné dražbě. Proto je důležité s námi komunikovat a hledat společné řešení.

Dal jsem do zástavy nemovitost a zjistil jsem, že dlužník hypotéku nesplácí.

Zajistěte doplacení dluhu po splatnosti. Snažte se dohodnout s dlužníkem, aby dluh po splatnosti uhradil, případně ho uhraďte sám. V opačném případě hrozí ztráta nemovitosti.

Buďte s námi v kontaktu. Kontaktujte svého bankovního poradce nebo pracovníka vymáhání uvedeného v upomínce a dohodněte s námi další postup – jednorázové uhrazení dluhu, postupné splacení, prodej nemovitosti, přistoupení k dluhu apod. Pokud nemáte přímý kontakt na pracovníka vymáhání, kontaktujte svého bankovního poradce, který vám příslušný kontakt sdělí.

Při řešení obtíží se splácením se chci obrátit na nezávislou osobu.

Řešení Vaší finanční situace můžete také konzultovat s Poradnou při finanční tísni, o.p.s. na bezplatné lince 800 722 722 (v provozu každé pracovní pondělí od 8:30 h do 12:00 h a od 13:00 h do 17:30 h), nebo prostřednictvím e-mailu poradna@financnitisen.cz. Bližší informace naleznete na www.financnitisen.cz.

Mám jiný dotaz nebo potřebuji pomoc.

Kontaktujte svého bankovního poradce, který pomůže najít optimální řešení vaší situace, nebo volejte infolinku 800 521 521.

HODÍ SE MÍT

Pojištění schopnosti splácet, které vás ochrání v případě pracovní neschopnosti nebo ztráty zaměstnání


Aktualizováno: 15. 10. 2019

82 z Vás označilo za užitečné

Byla pro vás tato odpověď užitečná?