- Podpora
- Půjčky a hypotéky
- Na co se nás nejčastěji ptáte ohledně hypotéky?
Na co se nás nejčastěji ptáte ohledně hypotéky?
Bližší informace o hypotečním úvěru se dozvíte na bezplatné lince 800 521 521. V případě potřeby vám rádi zajistíme zpětný kontakt od specialisty.
Nejrychleji najdete informace v internetovém bankovnictví nebo mobilní aplikaci Mobilní Banka. Podrobné informace najdete také ve Smlouvě o úvěru, kterou jste od nás dostali při sjednání hypotéky.
Číslo účtu máte uvedené v úvěrové smlouvě, případně kontaktujte svého bankovního poradce nebo kontaktní osobu uvedenou v upomínce, ti vám číslo účtu sdělí. Číslo účtu pro splácení může být uvedeno též v upomínce.
Přesný den zjistíte v internetovém bankovnictví nebo mobilním bankovnictví Mobilní banka. Obecně však platí, že hypoteční úvěr a překlenovací úvěr se nejčastěji splácejí k 10., 15. nebo 20. dni v měsíci.
Ano, den splátky můžete změnit na pobočce. Doporučujeme nastavit den splátky tak, aby navazoval na termín výplaty.
Upozorníme vás SMS zprávou a e-mailem, abyste mohli chybějící částku ihned uhradit a vyhnout se tak zápisu do registrů, upomínkám i sankcím. Tuto službu včasného varování u nás máte zdarma. Stačí, když nám poskytnete správné a aktuální kontaktní údaje, zejména telefonní číslo a e-mailovou adresu.
Ano, svým zákazníkům to doporučujeme. Pojištění vás ochrání před důsledky úrazu, dlouhodobé pracovní neschopnosti, ztráty zaměstnání a dalšími nepříznivými událostmi. Pojišťovna za vás zaplatí splátky nebo i zbývající část dluhu. Přečtěte si detailní informace.
Finanční rezerva představuje odložení části peněz pro případ mimořádných výdajů. Obecně se jako přiměřená výše bere 6násobek měsíčních příjmů (či výdajů), minimum pak 1–3násobek měsíčních příjmů jako krátkodobá a okamžitě dostupná rezerva uložená na snadno dostupných běžných nebo spořicích účtech.
Rezervu si nejlépe vytvoříte tak, že si každý měsíc odložíte cca 10 % své výplaty. Nezbytná je pravidelnost spoření, tedy neodkládat „co zbyde“, ale každý měsíc vždy 10 % odložit stranou.
Řešením může být zvýšit zůstatek běžného účtu, ze kterého probíhá splácení hypotéky. Získáte tak jistotu, že inkaso splátky vždy proběhne v pořádku. Vytvořený „finanční polštář“ umožní překlenout období, kdy budete čekat na výplatu a vy se tak vyhnete případnému upomínání, sankcím nebo zápisu do registru.
Datum splátky si můžete také změnit tak, aby časově navazovalo na vaši výplatu.
Vzniklou situaci řešte co nejdříve. Pokud víte, že se jedná o dočasný problém, je možné dohodnout odložení splátek a tak získat čas, abyste se vzpamatovali z aktuálních finančních nesnází. O možných problémech se splácením informujte svého bankovního poradce, případně zavolejte na telefonní číslo zaslané v upomínce.
Určitě ale řešení neodkládejte. Pokud se nám neozvete ani nebudete reagovat na výzvy, zašleme vám dopis s další upomínkou, za kterou vám v souladu se Sazebníkem KB budeme účtovat až 500 Kč. Splátku pak na Vás budeme dále vymáhat
Proti neschopnosti splácet je také možné se pojistit – pak budete chráněni před důsledky úrazu, dlouhodobé pracovní neschopnosti, invalidity nebo ztráty zaměstnání. Pojišťovna za vás bude hradit splátky nebo i zbývající část dluhu. Přečtěte si detailní informace.
Buďte s námi v kontaktu. Vždy obratem zavolejte nebo napište na kontakty uvedené v upomínce, a to i když nemáte prostředky na splátky. Pracovníkovi vymáhání sdělte příčinu vašich finančních problémů, společně tak můžeme nalézt jejich řešení. Může se jednat o:
- rychlé řešení formou jednorázové splátky
- postupnou úhradu vzniklého nedoplatku formou navýšených splátek
- odklad splátek
- restrukturalizaci úvěru
- prodej nemovitosti.
Kontaktujte svého pracovníka vymáhání uvedeného v upomínce a svůj záměr mu sdělte, případně mu pošlete (např. e-mailem) žádost o souhlas s prodejem. Vysvětlíme vám postup, popřípadě vám nabídneme pomoc s prodejem prostřednictvím realitní kanceláře spolupracující s bankou. Pokud již máte kupce, domluvíme se na termínu, ke kterému vám bude vystaven Souhlas s prodejem.
Váš úvěr může být zesplatněn. Obdržíte výzvu k úhradě s posledním pevným termínem, do kdy musíte celý dluh po splatnosti doplatit. Tento termín již nepůjde v žádném případě posunout, a pokud ho nedodržíte, bude celý váš úvěr zesplatněn. Tzn., že už bude po splatnosti celý a ztratíte tak možnost jej postupně hradit v měsíčních splátkách. Úroky z prodlení se vám budou počítat z celé dosud nesplacené částky úvěru a dluh tak bude rychle narůstat.
Vystavujete se nebezpečí soudního řízení - Vaše dluhy vůči bance budou předány našemu právnímu zástupci a ten je bude řešit soudní cestou. S největší pravděpodobností bude následovat i exekuce a nemovitost, kterou je dluh zajištěn, bude prodána.
Může dojít k postoupení pohledávky z úvěru jinému věřiteli, tedy Vaše dluhy mohou být taktéž prodány jinému věřiteli. I v tomto případě nemovitost skončí s největší pravděpodobností v nedobrovolné dražbě. Proto je důležité s námi komunikovat a hledat společné řešení.
Pokud prodáváte nemovitost, která má být použita jako zajištění úvěru kupujícího, je nezbytné počítat s tím, že budete požádán o předložení dokladů totožnosti a případně dalších dokumentů, např. souhlasy/vyjádření manželky/manžela týkající se zástavního práva. Vaše povinnosti zástavce uvedené v zástavní smlouvě pro vás platí jen po přechodnou dobu, a to do doby zápisu vlastnického práva ve prospěch kupujícího.
Jiná situace nastane, pokud nejste prodávajícím, ale osobou příbuznou či jinak blízkou žadateli o úvěr (dítě, rodič, kamarád) a jste požádán, abyste ke své nemovitosti zřídil zástavní právo. Zde je třeba vždy posoudit vzájemné vztahy s budoucím dlužníkem a důvěru v jeho platební morálku. Zástavní smlouvou budete zavázán po celou dobu splácení úvěru. V případě nesplácení zajištěného úvěru budete bankou informován o této skutečnosti. Zároveň doporučujeme zůstat v kontaktu s osobou, jejíž úvěr zajišťujete a požadovat po ní průběžně informace. V případě, že jednání s dlužníkem nebude úspěšné, kontaktujte banku.
Řešení Vaší finanční situace můžete také konzultovat s Poradnou při finanční tísni, o.p.s. na bezplatné lince 800 722 722 (v provozu každé pracovní pondělí od 8:30 h do 12:00 h a od 13:00 h do 17:30 h), nebo prostřednictvím e-mailu poradna@financnitisen.cz. Bližší informace naleznete na www.financnitisen.cz.
Kontaktujte svého bankovního poradce, který pomůže najít optimální řešení vaší situace, nebo volejte infolinku 800 521 521.