Naučte se hospodařit s penězi
Dětský účet a karta Junior jako první kroky k finanční gramotnosti

10 zásad jak zacházet s kartou

  1. Na kartě jsou skutečné peníze – když s ní platíte, je to jako kdybyste vytahovali peníze z peněženky
  2. Karta je jen vaše. Vždy víte, kde ji máte a nikomu ji nepůjčujete
  3. Kartu máte buď u sebe (ideálně v peněžence) nebo doma na jednom bezpečném místě
  4. Kartu si můžete nahrát i do mobilu nebo hodinek. Platby potvrdíte bezpečně otiskem prstu nebo rozpoznáním obličeje
  5. Karta není aktivní, dokud ji buď nepoužijete v bankomatu, nebo ji nevložíte v obchodě do terminálu
  6. Platíte bezkontaktně – přiložením karty k terminálu v obchodě. Že se karta načetla, poznáte podle pípnutí terminálu. Do terminálu ji vkládáte jen když to terminál požaduje
  7. Předtím, než začnete vybírat z bankomatu, rozhlédněte se kolem sebe, aby vás nikdo nerušil. Bezkontaktně vybírejte i z bankomatu, pokud to umí
  8. PIN ke kartě znáte jenom vy. Nelíbí se vám nebo si ho nemůžete zapamatovat? Jednoduše si ho změňte v bankomatu KB
  9. Kartou pohodlně zaplatíte i na internetu. Platbu potvrdíte kódem, který vám přijde v SMS nebo KB Klíčem
  10. Dávejte na kartu pozor, její číslo nikomu neříkejte ani nesdílejte její fotky na sociálních sítích

PIN je tajné heslo ke kartě

  1. Každá karta má svůj vlastní PIN. Je to tajné heslo k penězům z vašeho účtu
  2. PIN k nové Junior kartě si můžete zobrazit v Mobilní bance nebo internetovém bankovnictví MojeBanka, případně ho vyluštíte podle návodu, který vám přišel spolu s kartou
  3. PIN je tajný a nikdo nemá právo se vás na něj ptát, ani nejlepší kamarádi, ani banka, dokonce ani policie
  4. PIN se nikam nezapisuje – to už by nebyl tajný. Pokud si ho nemůžete zapamatovat, změňte si ho v bankomatu KB. Nový PIN si zvolte chytře, aby za sebou nebyla čtyři stejná nebo po sobě jdoucí čísla. Kombinace 1111, 1010 nebo 1234 se sice dobře pamatuje, ale z hlediska bezpečnosti to není správná volba
  5. K zapamatování PINu můžete vyzkoušet malý trik. Představte si ho jako kombinaci směru na klávesnici. Ten váš může vypadat třeba jako křížek, trojúhelník nebo obdélník.

    Například PIN 5982 si zapamatujete takto:
     
  6. Pokud PIN i tak zapomenete, nemusíte panikařit. Kdykoli si ho můžete zobrazit ve své Mobilní bance
  7. Pokud máte podezření, že někdo zná váš PIN, okamžitě si ho změňte u nejbližšího bankomatu KB nebo zavolejte na Klientskou linku platebních karet na čísle 955 512 230. Tohle číslo je dobré si dopředu uložit do telefonu. Bude se hodit i pro případ ztráty karty

Jak platit v obchodě

  1. Přiložte kartu k terminálu a počkejte na pípnutí.
  2. Pokud to terminál vyžaduje, vložte kartu dovnitř a zadejte PIN. Dobré je si druhou rukou zakrýt klávesnici. To, že někdy nejde platit jen přiložením k terminálu, je normální
  3. Platit můžete i chytrým telefonem nebo hodinkami, pokud na nich máte zapnuté mobilní platby. Mobilní platby jsou bezpečnější než klasické placení kartou, protože každou platbu musíte potvrdit otiskem prstu, rozpoznáním obličeje nebo číselným kódem. K placení nepotřebujete internet, telefon nebo hodinky stačí jen rozsvítit
  4. Pokud platba stále neproběhla, zkontrolujte si v Mobilní bance, že máte na účtu dost peněz
  5. Došly vám peníze na účtu? Žádné strachy. :) Zkuste poprosit rodiče o pomoc. Přímo z Mobilní banky jim můžete poslat žádost „Zaplať mi“

Jak vybrat hotovost z bankomatu

  1. Než začnete, je dobré se rozhlédnout, že v okolí není nikdo, kdo by vás mohl rušit nebo vidět, jaký zadáváte PIN
  2. U bezkontaktních bankomatů jen přiložíte kartu na určené místo a pípnete, jinde kartu do bankomatu vložíte
  3. Zadáte PIN – pokud PIN zapomenete, nemusíte panikařit, kdykoli si ho můžete zobrazit ve své Mobilní bance
  4. Peníze z bankomatu si hned ukliďte, nejlépe do peněženky nebo do kapsy
  5. Mobilní banka hlídá vaši kartu a pošle vám upozornění o každém výběru nebo platbě. Kdyby vám někdo kartu ukradl nebo si zjistil její údaje a chtěl ji použít pro výběr hotovosti nebo placení, hned se o tom dozvíte. V takovém případě kartu hned zablokujte na klientské lince platebních karet 955 512 230

Jak platit na internetu

  1. Platby na internetu může na kartě povolit nebo zakázat rodič například prostřednictvím svého internetového bankovnictví MojeBanka
  2. Plaťte kartou jen u prověřených obchodníků. Před nákupem se poraďte s rodiči a přečtěte si také obchodní podmínky. Najdete tam důležité informace od obchodníka, například způsoby reklamace
  3. Vždy si spočítejte, jestli vám na službu budou stačit peníze
  4. Některé hry a služby na poslouchání hudby nebo sledování videí jsou založené na předplatném. Než si koupíte hru, zjistěte si, jestli se platba strhne jednorázově nebo opakovaně. S jednorázovými platbami si lépe uhlídáte svůj rozpočet
  5. Platba na internetu vyžaduje zadání čísla karty, platnosti z přední strany karty a kontrolního kódu ze zadní strany karty (někdy se uvádí zkratka CVC nebo CVC2) a poté často i ověření zadáním kódu zaslaného v SMS nebo potvrzení KB Klíčem

Kolik můžete utratit

  1. Na kartě jsou skutečné peníze. Nikdy na ní není víc, než kolik jich máte na účtu. Když platíte kartou, je to jako vytahovat peníze z peněženky. Vždy si tedy před platbou spočítejte, jestli vám budou peníze stačit
  2. Zůstatek peněz na účtu si můžete kdykoli ověřit například v Mobilní bance. V historii plateb najdete přehled o svých příjmech a výdajích
Pro rodiče
  • Bavte se se svými dětmi o tom, jak chránit kartu i PIN a jak kartu k dětskému účtu správně používat. Pro radu nám můžete zavolat na Klientskou linku na čísle 955 512 230. Nezapomeňte ani na svět internetu, například na nákup oblíbené hry v mobilu. Alespoň ze začátku na nákupy dohlédněte
  • Pro lepší přehled o platbách kartou vám může pomoci i nastavení notifikací na mobil nebo e-mail, a to přes internetové bankovnictví MojeBanka

TIP: Na některých mobilních zařízeních je možné zapnout rodinné sdílení. Díky tomu snadno získáte kontrolu nad výdaji svých dětí, například za mobilní hry


Aktualizováno: 20. 10. 2020

2 z Vás označili za užitečné

Byla pro vás tato odpověď užitečná?