Platby na internetu

Platby na internetu jsou zabezpečené 7 dní v týdnu, 24 hodin denně, vše v reálném čase pomocí nejnovějších technologií jako je umělá inteligence.

1 milion prověřených transakcí denně

Zachráněných 100 milionů korun

Už více než 200 zachycených podvodů

Platby na internetu jsou prověřovány během okamžiku

NEJČASTĚJŠÍ PODVODY, NA KTERÉ MŮŽETE NARAZIT

Podvodné inzeráty se zbožím

Chystáte se koupit zboží za podezřele výhodnou cenu? Pozor! Doporučujeme důkladně si ověřit příjemce a nezasílat peníze předem.

Množí se případy falešných inzerátů nabízejících koupi elektroniky, automobilu nebo zemědělské techniky. Chystáte se reagovat na podobnou nabídku? Zaměřte se na následující detaily:

  • nereálně nízká cena a požadavek na zaplacení předem celé částky nebo zálohy
  • zboží se nachází v zahraničí
  • dodání zboží zprostředkovatelem, který má být garantem předání zboží a případného vrácení peněz
  • inzerát může být psaný lámanou češtinou nebo anglicky, vystavený na českých i zahraničních webových stránkách nebo fórech
  • i přesto, že stránky inzerenta nebo spediční firmy vypadají věrohodně, nemusíte mít záruku dodání zboží

Pokud máte sebemenší pochybnosti, peníze neposílejte, udělejte maximum pro ověření nabídky a nekupujte zajíce v pytli

Podvržená faktura

Obdrželi jste e-mail o změně bankovního spojení vašeho obchodního partnera? Zpozorněte!

Přišel vám e-mail od vašeho obchodního partnera s novými platebními instrukcemi? Doporučujeme si údaje ověřit osobně nebo telefonicky na obvykle používaném nebo veřejně dostupném kontaktu. Útočník vám může platební instrukce v e-mailu pozměnit a vy, aniž byste to tušili, pošlete peníze podvodníkovi.

Sociální inženýrství

Seznámili jste se s někým na internetu nebo na sociálních sítích? Opatrně!

Vaše přátelství již nějakou dobu trvá a nyní se na vás obrátil s prosbou o finanční výpomoc či pomoc s odesláním tajemného balíčku. Podvodník obvykle přichází s dojemným příběhem, jako jsou nemoc, úmrtí v rodině nebo s příslibem osobního setkání. V případě tzv. diplomatického balíčku zase vystupuje jako diplomat či voják uvězněný ve válečné zóně.

Velmi často se snaží navodit pocit věrohodnosti, prokázat se falešnými doklady, fotkami nebo „osobní“ komunikací přes Skype či sociální sítě. Ve většině případů se podvodník z nějakého důvodu nemůže dostat ke svým penězům a slibuje, že je brzy vrátí.

Onen tajemný balíček zase nemůže být uvolněn z celnice bez vašeho finančního přispění. V takovýchto případech doporučujeme nepodléhat emocím a dobře si rozmyslet, zda peníze opravdu poslat.

Podvodné nabídky ubytování

Chcete cestovat a hledáte levné ubytování? Zpozorněte!

Našli jste si podezřele výhodné ubytování na ubytovacím portále, např. na Airbnb? Ubytovací portály mají jasně stanovená pravidla pro zaplacení ubytování. Seznamte se s těmito pravidly a postupujte vždy podle nich. Pokud po vás někdo požaduje zaplatit jiným způsobem, platbu neposílejte a vše si ověřte na ubytovacím portále.

Pohádkové bohatství

Přišel vám e-mail s příslibem pohádkového bohatství? Zpozorněte!

Chce se s vámi někdo dobrovolně podělit o velkou částku peněz, kterou získal z výhry v loterii, náhlého dědictví apod.? V tomto případě po vás bude chtít podvodník např. poplatek za otevření účtu v zahraničí, provizi pro právníka apod.

Společným znakem je výzva k zaplacení určitého obnosu peněz. Pokud peníze odešlete, přijdete jak o vidinu slíbeného bohatství, tak o své vlastní peníze.

Falešný šéf

Obdrželi jste e - mail od nadřízeného s dotazem na výši zůstatku a prosbou o zaslání expresní platby? Zpozorněte!​

V takovýchto případech se mohou podvodníci vydávat za vašeho nadřízeného či ředitele společnosti (známé také jako falešný prezident nebo fake CEO) a požadovat po vás zaslání platby z firemního účtu s tím, že další detaily doloží později. Podvodníci zpravidla monitorují vaši komunikaci s nadřízeným, aby udeřili v době, kdy je váš opravdový nadřízený mimo firmu a vám tak ztížili možnost ověření takového požadavku.

Pokud touto formou pokyny k platbě dostáváte, doporučujeme u každého takového e-mailu věnovat maximální pozornost adrese, ze které přišel a jeho formální úpravě (například chyby v češtině), či úplně změnit nastavený proces a každý neočekáváný pokyn s nadřízeným osobně či telefonicky ověřit.

Podíl podvodů podle typu za rok 2019

Kam směřovaly podvodné transakce v roce 2019

Hodí se vědět

Stali jste se obětí podvodu? Pokud si myslíte, že jste na svém účtu zaznamenali podezřelou aktivitu, okamžitě se s námi spojte.

Linka klientského centra: +420 955 551 552

Nemusíte se bát. Vaše přihlášení nebo transakce je bezpečná. Náš systém pro detekci podvodů rozhodne, zda je nutné SMS odeslat, či ne.

Naši bezpečností pracovníci kontaktují klienty v případě ověření podezřelé transakce. Mohou po vás chtít prokázání totožnosti, ale nikdy se nedotazují na citlivá data, jako jsou vaše přístupy do internetového bankovnictví nebo PIN. Pokud budete mít pochybnosti, zda vám opravdu voláme my, nebojte se říct, že chcete, aby vás kontaktoval váš bankovní poradce.

Falešný šéf

Účetní společnosti zabývající se technikou obdržela dotaz od jednatele společnosti odeslaný z „jeho“ telefonu s dotazem na výši zůstatku a zda je možné realizovat platbu na téměř 28 000 EUR. Účetní ve chvilce odpověděla a sdělila aktuální zůstatek i kurz ke koruně.

Útočník v odpovědi přikázal okamžitě odeslat platbu na jím uvedené platební instrukce s příslibem pozdějšího poskytnutí faktury. Účetní zadala a autorizovala příkaz. Skutečný jednatel společnosti byl v tuto chvíli na avizované služební cestě a transakci si s ním tak není možné jednoduše ověřit.

Kontrolou banky bylo zjištěno, že platba odpovídá parametrům podvodu falešný šéf, klientka po kontaktu jednatele potvrzuje podvod. Klientovi bylo v tomto konkrétním případě zachráněno téměř 28 000 EUR.

Podvržená faktura

Klient, zabývající se výrobou chemických prostředků, realizoval dohodnutou platbu jednomu ze svých zahraničních obchodních partnerů. Během emailové komunikace sdělil protistraně informaci o nutnosti použít sekundární bankovní spojení s výmluvou na  technické důvody. Klient v dobré víře odeslal platbu na pozměněné platební instrukce.

Týmem KB byl zjištěn nesoulad mezi zeměmi příjemce a banky. Klient po doporučení telefonicky ověřil číslo účtu s protistranou a potvrdil podvod. Klientovi bylo zachráněno téměř 18 000 EUR.

Sociální inženýrství

Klientka v důchodovém věku paní Alena z Prahy zaslala prostředky na fyzickou osobu v Turecku. Po kontaktu klientky pracovníkem  banky bylo zjištěno, že prostředky směřují na celnici v Turecku, kde je jí zadržován balíček od jejího přítele z internetu.

Klientku jsme upozornili na parametry platby plně odpovídající schématu tohoto podvodného jednání a nakonec se sama rozhodla platbu zrušit. Klientce bylo zachráněno přes 1500 EUR.