Platby na internetu

Platby na internetu jsou zabezpečené 7 dní v týdnu, 24 hodin denně, vše v reálném čase pomocí nejnovějších technologií jako je umělá inteligence.

500 000 prověřených transakcí denně

Platby na internetu jsou prověřovány během okamžiku

Zachráněných téměř 280 milionů korun

Už téměř 1400 zachycených podvodů

NEJČASTĚJŠÍ PODVODY, NA KTERÉ MŮŽETE NARAZIT

Podvodné inzeráty se zbožím

Chystáte se koupit zboží za podezřele výhodnou cenu? Pozor! Doporučujeme důkladně si ověřit příjemce a nezasílat peníze předem.

Množí se případy falešných inzerátů nabízejících koupi elektroniky, automobilu nebo zemědělské techniky. Chystáte se reagovat na podobnou nabídku? Zaměřte se na následující detaily:

  • nereálně nízká cena a požadavek na zaplacení předem celé částky nebo zálohy
  • zboží se nachází v zahraničí
  • dodání zboží zprostředkovatelem, který má být garantem předání zboží a případného vrácení peněz
  • inzerát může být psaný lámanou češtinou nebo anglicky, vystavený na českých i zahraničních webových stránkách nebo fórech
  • i přesto, že stránky inzerenta nebo spediční firmy vypadají věrohodně, nemusíte mít záruku dodání zboží

Pokud máte sebemenší pochybnosti, peníze neposílejte, udělejte maximum pro ověření nabídky a nekupujte zajíce v pytli

Podvržená faktura

Obdrželi jste e-mail o změně bankovního spojení vašeho obchodního partnera? Zpozorněte!

Přišel vám e-mail od vašeho obchodního partnera s novými platebními instrukcemi? Doporučujeme si údaje ověřit osobně nebo telefonicky na obvykle používaném nebo veřejně dostupném kontaktu. Útočník vám může platební instrukce v e-mailu pozměnit a vy, aniž byste to tušili, pošlete peníze podvodníkovi.

Sociální inženýrství

Seznámili jste se s někým na internetu nebo na sociálních sítích? Opatrně!

Vaše přátelství již nějakou dobu trvá a nyní se na vás obrátil s prosbou o finanční výpomoc či pomoc s odesláním tajemného balíčku. Podvodník obvykle přichází s dojemným příběhem, jako jsou nemoc, úmrtí v rodině nebo s příslibem osobního setkání. V případě tzv. diplomatického balíčku zase vystupuje jako diplomat či voják uvězněný ve válečné zóně.

Velmi často se snaží navodit pocit věrohodnosti, prokázat se falešnými doklady, fotkami nebo „osobní“ komunikací přes Skype či sociální sítě. Ve většině případů se podvodník z nějakého důvodu nemůže dostat ke svým penězům a slibuje, že je brzy vrátí.

Onen tajemný balíček zase nemůže být uvolněn z celnice bez vašeho finančního přispění. V takovýchto případech doporučujeme nepodléhat emocím a dobře si rozmyslet, zda peníze opravdu poslat.

Pohádkové bohatství

Přišel vám e-mail s příslibem pohádkového bohatství? Zpozorněte!

Chce se s vámi někdo dobrovolně podělit o velkou částku peněz, kterou získal z výhry v loterii, náhlého dědictví apod.? V tomto případě po vás bude chtít podvodník např. poplatek za otevření účtu v zahraničí, provizi pro právníka apod.

Společným znakem je výzva k zaplacení určitého obnosu peněz. Pokud peníze odešlete, přijdete jak o vidinu slíbeného bohatství, tak o své vlastní peníze.

Podvodné nabídky ubytování

Chcete cestovat a hledáte levné ubytování? Zpozorněte!

Našli jste si podezřele výhodné ubytování na ubytovacím portále, např. na Airbnb? Ubytovací portály mají jasně stanovená pravidla pro zaplacení ubytování. Seznamte se s těmito pravidly a postupujte vždy podle nich. Pokud po vás někdo požaduje zaplatit jiným způsobem, platbu neposílejte a vše si ověřte na ubytovacím portále.

Falešný šéf

Obdrželi jste e - mail od nadřízeného s dotazem na výši zůstatku a prosbou o zaslání expresní platby? Zpozorněte!​

V takovýchto případech se mohou podvodníci vydávat za vašeho nadřízeného či ředitele společnosti (známé také jako falešný prezident nebo fake CEO) a požadovat po vás zaslání platby z firemního účtu s tím, že další detaily doloží později. Podvodníci zpravidla monitorují vaši komunikaci s nadřízeným, aby udeřili v době, kdy je váš opravdový nadřízený mimo firmu a vám tak ztížili možnost ověření takového požadavku.

Pokud touto formou pokyny k platbě dostáváte, doporučujeme u každého takového e-mailu věnovat maximální pozornost adrese, ze které přišel a jeho formální úpravě (například chyby v češtině), či úplně změnit nastavený proces a každý neočekáváný pokyn s nadřízeným osobně či telefonicky ověřit.

Podvodné investice

Zaujala Vás nabídka na výhodné investice ? Opatrně!

Našli jste v emailové schránce či na sociálních sítích nabídku výhodných investic, do kterých investují i známé osobnosti? Doporučujeme v těchto případech maximální opatrnost. Často se totiž jedná o podvodné nabídky investic například do kryptoměn. V některých případech Vás po projevení zájmu kontaktují přímo „investiční poradci“ s nabídkou, že budou Vaše investice spravovat sami. K tomu Vás  dokonce mohou požádat  o vaše přístupové údaje do bankovnictví.

V takovýchto případech si nenechte vnutit například instalaci aplikace na správu přes vzdálenou plochu a samozřejmě nikomu za žádných okolností nesdělujte své přístupové údaje do bankovnictví! Obecně u všech takových investic pak zvažte jejich důvěryhodnost a před rozhodnutím zda investovat si obstarejte dostatek informací a referencí na daného zprostředkovatele.

Vishing

Byli jste kontaktováni někým, kdo se vydává za pracovníka banky a chce po vás citlivé údaje či vyžaduje autorizaci v KB klíči? Zpozorněte!

Co je phishing již bohužel všichni známe, ale setkali jste se s tzv. vishingem (voice phishing)? Jedná se o jednání podobné klasickému phishingu s cílem získat od uživatele citlivá data a informace k přístupu do jeho bankovnictví či platební kartě. Jen v těchto případech neobdržíte phishingový email ale podvodný telefonát.

Podvodníci se vydávají za bezpečnostní pracovníky banky a z klientů se pod různými legendami snaží vymámit uživatelské jméno a telefonní číslo pro ověření přístupu z nového zařízení. V tuto chvíli klient obdrží do KB klíče výzvu k potvrzení/zamítnutí přihlášení z nového zařízení. Vždy dbejte na to, co svým KB klíčem potvrzujete! Uvěříte-li podvodníkově legendě, že tímto například „autorizujete storno podvodné platby“ a nezkontrolujete si, že tím ve skutečnosti potvrzujete jeho přihlášení, má v tu chvíli přístup do Vašeho bankovnictví. Máte-li podezření, neváhejte hovor raději ukončit a zavolat zpětně na veřejně dostupné číslo Komerční banky.

Podíl podvodů podle typu za rok 2022

 

Kam směřovaly podvodné transakce v roce 2022

 

 

Hodí se vědět

Falešný šéf

Účetní společnosti zabývající se technikou obdržela dotaz od jednatele společnosti odeslaný z „jeho“ telefonu s dotazem na výši zůstatku a zda je možné realizovat platbu na téměř 28 000 EUR. Účetní ve chvilce odpověděla a sdělila aktuální zůstatek i kurz ke koruně.

Útočník v odpovědi přikázal okamžitě odeslat platbu na jím uvedené platební instrukce s příslibem pozdějšího poskytnutí faktury. Účetní zadala a autorizovala příkaz. Skutečný jednatel společnosti byl v tuto chvíli na avizované služební cestě a transakci si s ním tak není možné jednoduše ověřit.

Kontrolou banky bylo zjištěno, že platba odpovídá parametrům podvodu falešný šéf, klientka po kontaktu jednatele potvrzuje podvod. Klientovi bylo v tomto konkrétním případě zachráněno téměř 28 000 EUR.

Podvržená faktura

Klient, zabývající se výrobou chemických prostředků, realizoval dohodnutou platbu jednomu ze svých zahraničních obchodních partnerů. Během emailové komunikace sdělil protistraně informaci o nutnosti použít sekundární bankovní spojení s výmluvou na  technické důvody. Klient v dobré víře odeslal platbu na pozměněné platební instrukce.

Týmem KB byl zjištěn nesoulad mezi zeměmi příjemce a banky. Klient po doporučení telefonicky ověřil číslo účtu s protistranou a potvrdil podvod. Klientovi bylo zachráněno téměř 18 000 EUR.

Sociální inženýrství

Klientka v důchodovém věku paní Alena z Prahy zaslala prostředky na fyzickou osobu v Turecku. Po kontaktu klientky pracovníkem  banky bylo zjištěno, že prostředky směřují na celnici v Turecku, kde je jí zadržován balíček od jejího přítele z internetu.

Klientku jsme upozornili na parametry platby plně odpovídající schématu tohoto podvodného jednání a nakonec se sama rozhodla platbu zrušit. Klientce bylo zachráněno přes 1500 EUR.

Podvodný inzerát – vozidlo

Klient z Ostravy našel na tuzemském inzertním portálu výhodnou nabídku na prodej svého vysněného vozu. Po kontaktu prodávajícího vyšlo najevo, že vůz se nenachází na území České republiky a prodávající komunikuje anglicky. Z důvodu legendy vymyšlené podvodníkem bylo nutné prodat vůz z důvodu ekologických daní mimo Německo, odkud měl prodávající pocházet a peníze tak směřovaly do Velké Británie, zatímco prodávající podle své legendy aktuálně pracoval jako doktor v Řecku. Garantem transakce měla být smyšlená přepravní společnost zastupovaná fyzickou osobou. Zdá se Vám to komplikované? Bohužel i takovéto příběhy dokážou obstát a jediné, co stálo mezi obětí a podvodníkem byli v tomto případě naši zaměstnanci. Po kontaktu klienta a ověření všech podvodných charakteristik daného případu nedošlo ke zpracování platby. Klientovi jsme zachránili přes 5000 EUR.

Podvodný inzerát – ubytování

Klient ze středních Čech narazil na internetu při pátrání po vhodném ubytování na inzerát, který se zaštiťoval logem známého portálu nabízejícího sdílené ubytování. Tato komunikace však probíhala formou e-mailové konverzace mimo oficiální portál poskytovatele ubytování a taktéž podvodník nabízel nižší cenu za daný pronájem. Typickou charakteristikou takového podvodu je platba vyžadovaná bankovním převodem namísto kartou a směřující na fyzickou osobu, často pro zemi příjemce netypického jména. V tomto případě jsme tyto znaky odhalili a klienta upozornili na tuto skutečnost. Na své další cestování mu tak zbylo o 1700 EUR více.

Podvodné investice

Starší klient z Olomouckého kraje obdržel do emailu nabídku na výhodné investice do kryptoměn. Po vyplnění základních informací byl kontaktován protistranou s požadavkem na instalaci aplikace, která umožní „obchodníkům“ spravovat jeho portfolio. Klientovi takto odkoukali část přihlašovacích údajů a zbytek jim sdělil dobrovolně. Výsledkem všeho byla řada odchozích transakcí. Sice se jednalo o skutečné nákupy kryptoměn, ale jak již tušíte, nikoliv na účet klienta, ale podvodníků.

Vishing

Klientce volal velmi brzo ráno mladý muž, vydávající se za pracovníka KB s tím, že z jejího účtu odchází podvodná transakce do Bulharska. Pro její zastavení vyžadoval od klientky nejprve sdělení emailu, kam pošle podrobnosti (v naději, že klientka má takový email nastavený jako uživatelské jméno). Telefonní číslo, kterým předtím disponoval, bylo klientky jediné, tudíž jej použil jako další stupeň ověření přihlašování z nového zařízení. Nyní klientce na jejím zařízení vyskočila notifikace s žádostí o potvrzení přihlášení v KB klíči. Podvodník klientce sdělil, že tímto potvrzením autorizuje zastavení podvodné platby a klientka, rozrušená a rozespalá, bez kontroly potvrdila tuto operaci v KB klíči. Tím udělila podvodníkovi přístup do bankovnictví a pod tou stejnou legendou o chvilku později autorizovala KB klíčem transakci zadanou podvodníkem na 31 000,-. Platbu se nám podařilo naštěstí zastavit ve spolupráci s kolegy v bance příjemce, ale všechny příběhy takto šťastně končit nemusí.

 

Stali jste se obětí podvodu? Pokud si myslíte, že jste na svém účtu zaznamenali podezřelou aktivitu, okamžitě se s námi spojte.

Linka klientského centra: +420 955 551 552

Nemusíte se bát. Vaše přihlášení nebo transakce je bezpečná. Náš systém pro detekci podvodů rozhodne, zda je nutné SMS odeslat, či ne.

Naši bezpečností pracovníci kontaktují klienty v případě ověření podezřelé transakce. Mohou po vás chtít prokázání totožnosti, ale nikdy se nedotazují na citlivá data, jako jsou vaše přístupy do internetového bankovnictví nebo PIN. Pokud budete mít pochybnosti, zda vám opravdu voláme my, nebojte se říct, že chcete, aby vás kontaktoval váš bankovní poradce.