Jak funguje placení kartou?
Do způsobu ověření transakce vstupuje více faktorů, a to jaká banka vydala kartu, na kterém terminálu je platba prováděna, případně karetní procesor. Pokud se například shoduje banka držitele karty a správce terminálů, může být transakce na tomto terminálu ověřena zcela jiným způsobem než u karty jiného bankovního ústavu. To platí v České republice i v zahraničí.
Rozlišujeme dva typy transakcí podle toho, v jakém režimu se ověřují: on-line transakce a off-line transakce.
Většina transakcí dnes probíhá v režimu ověření on- line. Pokud se platba kartou z vašeho účtu neodečetla hned, pravděpodobně byla zpracována v režimu off‑line a bude z účtu stržena v řádu několika dní. S touto transakcí je tedy třeba ještě počítat a udržet si pro ni zůstatek na účtu v dostatečné výši.
Proč existují dva režimy, když chci svou transakci vidět hned, a tedy chci vše jen on-line?
V platebním světě existují terminály, které jsou nastaveny pouze pro off-line režim ověření. Nejčastěji se v režimu off-line ověřují platby u menších částek například na samoobslužných automatech za parkovné nebo občerstvení a také v zahraničí při placení poplatků za průjezdy tunely, mosty nebo na dálničních mýtných branách.
TIP:
U mobilních plateb v podobě služeb Apple, Google, Garmin, nebo Fitbit Pay jsou transakce vždy ověřovány v režimu on-line. Stejně jako vy milujeme placení mobilem, ale pokud budete výjimečně u terminálu, který neumí transakce typu on-line, platba bude zamítnuta. Proto Vám doporučujeme vždy mít platební kartu stále u sebe tak, abychom Vám garantovali, že vždy zaplatíte, což právě díky off‑line transakcím kartou můžeme.
On-line ověřených transakcí je v dnešní době již naprostá většina. On-line platba probíhá jen pár vteřin. Na platebním terminálu v okamžiku platby je zpravidla krátce zobrazena informace o on-line ověření. Musí se ověřit, že na vašem účtu je dostatek peněz a jestli je karta ještě platná. Platba tedy čeká na spojení mezi obchodníkem, bankou obchodníka, karetní společností (Visa nebo Mastercard) a bankou vydávající kartu a zase zpět. Jakmile je platba ověřena, dostanete od obchodníka účtenku a zboží. Účtenku z terminálu je dobré si uschovat pro případnou pozdější reklamaci transakce. Pokud máte nastavené upozornění v Mobilní bance, přijde vám po provedení platby i push notifikace na váš mobil.
Off-line transakce neznamená výpadek na straně banky nebo terminálu, jedná se pouze o jiný způsob ověření transakce, který se projeví na zůstatku účtu až po obdržení od obchodníka, což může být dle nastavení terminálu i se zpožděním několika dní. S touto transakcí je tedy třeba ještě počítat a udržet si pro ni zůstatek na účtu v dostatečné výši.
Off-line transakce probíhají zejména u menších částek, které nevyžadují okamžité ověření. V okamžiku off-line transakce dojde pouze k načtení transakce na platební terminál obchodníka. Na platebním terminálu v okamžiku platby je zpravidla krátce zobrazena informace o off-line ověření. Do doby odeslání plateb na zpracování obchodníkem tedy nemůže dojít k zobrazení transakce v internetovém bankovnictví (např. MojeBanka nebo Mobilní banka) a nemůže dojít ani k ponížení aktuálního použitelného zůstatku. V průběhu dne se off-line platby v platebním systému obchodníka řadí v takzvané dávce. Dávky se odesílají dle typu obchodníka a typu banky vlastnící terminál několikrát denně, nebo maximálně v rámci několika dnů. Banka obchodníka následně předává pokyn k zaúčtování do vydavatelské banky platební karty. Jakmile transakci obdržíme, dojde k jejímu zaúčtování, snížení běžného zůstatku a zobrazení v internetovém bankovnictví v historii transakcí na účtu.