TÉMATA

Karty všeobecně | Fungování karet | Nastavení karet |​ Výhody karet |
Bezpečnost karet | Reklamace | Bankomaty | Jak používat kartu

Až na výjimky, jako je třeba vkladová karta, jsou všechny naše karty embosované a bezkontaktní. Takovými kartami se dá platit běžně na internetu, mobilem, vybrat hotovost z bankomatu nebo u obchodníka nebo třeba zarezervovat hotel. V této části se dozvíte více o tom, co to je bezkontaktní karta, jak s ní platit a s jakými typy transakcí se můžete setkat.

Hodí se vědět

Bezkontaktní kartu poznáte podle loga, které může vypadat například takto:

Bezkontaktní kartu nemusíte dát z ruky. Když platíte nebo vybíráte z bankomatu, kartu není třeba nikam zasunovat, ale pouze ji přiložit k terminálu. Nemusíte se bát, bezkontaktní karta umí i kontaktní platby, pokud obchodník vlastní starší typ terminálu, který bezkontaktní platby neumí.
 
Výhody bezkontaktní karty

Kartou běžně zaplatíte v obchodech, restauracích, za parkování nebo si vyberete z bankomatu. Také bezkontaktní platby jízdenek v MHD se rozšiřují ve všech větších městech v ČR.

V České republice jsme v oblasti platebních karet velmi pokrokoví, a proto se rozšiřují i čistě bezkontaktní platební terminály, s nimiž už kontaktní placení možné není. Mít bezkontaktní kartu se zkrátka hodí.

Platby bezkontaktní kartou jsou bezpečné

Bezkontaktní karta je velmi bezpečná, protože ji máte stále v ruce. Při bezkontaktním placení ji nemusíte podávat obsluze, při bezkontaktním výběru hotovosti ji nemusíte vkládat do bankomatu. Máte ji tak stále pod plnou kontrolou.

Bezkontaktní karty můžete digitalizovat pro Google Pay, Apple Pay, Garmin Pay a Fitbit Pay

Do placení s těmito platebními metodami vstupuje zabezpečení biometrickými údaji tj. otiskem prstu, obličejem apod. Při správném zabezpečení telefonu (např. odemykání bezpečnostním prvkem, nastavení délky odemčení obrazovky) máte každou platbu plně pod kontrolou. Více o mobilních platbách.

Jak funguje placení kartou?

Do způsobu ověření transakce vstupuje více faktorů, a to jaká banka vydala kartu, na kterém terminálu je platba prováděna, případně karetní procesor. Pokud se například shoduje banka držitele karty a správce terminálů, může být transakce na tomto terminálu ověřena zcela jiným způsobem než u karty jiného bankovního ústavu. To platí v České republice i v zahraničí.

Rozlišujeme dva typy transakcí podle toho, v jakém režimu se ověřují: on-line transakce a off-line transakce.

Většina transakcí dnes probíhá v režimu ověření on- line. Pokud se platba kartou z vašeho účtu neodečetla hned, pravděpodobně byla zpracována v režimu off‑line a bude z účtu stržena v řádu několika dní. S touto transakcí je tedy třeba ještě počítat a udržet si pro ni zůstatek na účtu v dostatečné výši.

Proč existují dva režimy, když chci svou transakci vidět hned, a tedy chci vše jen on-line?

V platebním světě existují terminály, které jsou nastaveny pouze pro off-line režim ověření. Nejčastěji se v režimu off-line ověřují platby u menších částek například na samoobslužných automatech za parkovné nebo občerstvení a také v zahraničí při placení poplatků za průjezdy tunely, mosty nebo na dálničních mýtných branách.

TIP:

U mobilních plateb v podobě služeb Apple, Google, Garmin, nebo Fitbit Pay jsou transakce vždy ověřovány v režimu on-line. Stejně jako vy milujeme placení mobilem, ale pokud budete výjimečně u terminálu, který neumí transakce typu on-line, platba bude zamítnuta. Proto Vám doporučujeme vždy mít platební kartu stále u sebe tak, abychom Vám garantovali, že vždy zaplatíte, což právě díky off‑line transakcím kartou můžeme.

On-line ověřených transakcí je v dnešní době již naprostá většina. On-line platba probíhá jen pár vteřin. Na platebním terminálu v okamžiku platby je zpravidla krátce zobrazena informace o on-line ověření. Musí se ověřit, že na vašem účtu je dostatek peněz a jestli je karta ještě platná. Platba tedy čeká na spojení mezi obchodníkem, bankou obchodníka, karetní společností (Visa nebo Mastercard) a bankou vydávající kartu a zase zpět. Jakmile je platba ověřena, dostanete od obchodníka účtenku a zboží. Účtenku z terminálu je dobré si uschovat pro případnou pozdější reklamaci transakce. Pokud máte nastavené upozornění v Mobilní bance, přijde vám po provedení platby i push notifikace na váš mobil.

Off-line transakce neznamená výpadek na straně banky nebo terminálu, jedná se pouze o jiný způsob ověření transakce, který se projeví na zůstatku účtu až po obdržení od obchodníka, což může být dle nastavení terminálu i se zpožděním několika dní. S touto transakcí je tedy třeba ještě počítat a udržet si pro ni zůstatek na účtu v dostatečné výši.

Off-line transakce probíhají zejména u menších částek, které nevyžadují okamžité ověření. V okamžiku off-line transakce dojde pouze k načtení transakce na platební terminál obchodníka. Na platebním terminálu v okamžiku platby je zpravidla krátce zobrazena informace o off-line ověření. Do doby odeslání plateb na zpracování obchodníkem tedy nemůže dojít k zobrazení transakce v internetovém bankovnictví (např. MojeBanka nebo Mobilní banka) a nemůže dojít ani k ponížení aktuálního použitelného zůstatku. V průběhu dne se off-line platby v platebním systému obchodníka řadí v takzvané dávce. Dávky se odesílají dle typu obchodníka a typu banky vlastnící terminál několikrát denně, nebo maximálně v rámci několika dnů. Banka obchodníka následně předává pokyn k zaúčtování do vydavatelské banky platební karty. Jakmile transakci obdržíme, dojde k jejímu zaúčtování, snížení běžného zůstatku a zobrazení v internetovém bankovnictví v historii transakcí na účtu.

Před cestou do zahraničí se určitě každý zajímá o to, jak co nejjednodušeji a nejvýhodněji v dané zemi platit. Všechny karty vydávané KB jsou mezinárodně platné a je možné platit i kartou vydanou k účtu v korunách.

Pokud budete platit kartou vydanou k účtu v korunách v zahraničí, např. v Německu, obchodník vám může nabídnout platbu na terminálu jak v místní měně, tedy v tomto případě v EUR, nebo také v korunách (tzv. DCC). 

DCC (Dynamic Currency Conversion) a Surcharge
Při výběrech hotovosti v bankomatech či platbě u obchodníků v zahraničí se můžete setkat s tím, že vám bude nabídnut přepočet cizí měny na koruny. Směnný kurz této služby (tzv. DCC) nemusí být vždy nejvýhodnější. Provozovatelé zahraničních bankomatů mohou také nabízet výběry z bankomatů za fixní poplatek (tzv. Surcharge). Vždy vás však musí na tyto poplatky předem upozornit. Doporučujeme vám výhodnost takové transakce zvážit, např. vzhledem k vybírané částce.

Proč tedy DCC vůbec existuje? V některých zemích si nemusíte být jisti vývojem kurzu měny a pak může být lepší zvolit platbu v Kč, protože budete přesně vědět, kolik korun se vám strhne z vašeho účtu.

Pokud je autorizace transakce provedena online, uvidíte v internetovém bankovnictví provedenou blokaci částky přepočtenou z originální měny transakce kurzem karetní společnosti Mastercard či VISA či aktuálním kurzem deviza prodej.

Při samotném zaúčtování transakce se přepočítává podle kurzu karetních společností MC/VISA zpravidla na EUR a z EUR se na účet v CZK zaúčtuje částka přepočtená podle kurzu deviza prodej platného v okamžiku zaúčtování transakce.

Částka uvedená v blokaci a částka uvedená v zaúčtování transakce se mohou lišit v závislosti na vývoji kurzů.

TIP: Pokud cestujete častěji do zemí Eurozóny, můžete si u nás zřídit účet v Eurech a vyhnete se přepočtům měny.

 

Před cestou do zahraničí, zejména do exotičtějších zemí, je výhodné nahlásit svou cestu bance dopředu, abyste předešli tomu, že budeme považovat vaši transakci z druhého konce světa za pokus o zneužití karty.

Dejte nám vědět o své cestě do zahraničí, v případě jakýchkoli problémů s vaší kartou vás budeme neprodleně kontaktovat.

Přečtěte si naše rady na cesty a specifika jednotlivých zemí.

Chcete si jít zasportovat nalehko a cestou si koupit pití, nebo se stavit za kamarády na zahrádce? Kartu můžete mít uloženou v telefonu, hodinkách nebo náramku, záleží jen na Vás, kterou variantu vyberete. KB podporuje Google Pay, Apple Pay, Garmin Pay i Fitbit Pay.

Navíc budete platit bezdotykově - pouhým přiložením k terminálu a potvrzením platby na vlastním zařízení např. otiskem prstu.

Více informací a návod pro nastavení.

Podrobný návod k použití platební karty na internetu.

Vždy potřebujete použít:

  • Jméno a příjmení držitele karty
  • Číslo a platnost karty
  • Ověřovací kód (CVC/CVV) ze zadní strany karty

Výběr hotovosti u obchodníka, tedy tzv. službu Cash Back můžete využít výhradně na území ČR u obchodníků označených logy:

Spolu s nákupem zboží a služeb podle pravidel karetních společností a daného obchodníka (mohou např. vyžadovat minimální částku nákupu).

MO/TO (z angl. Mail Order / Telephone Order, někdy také jako M.O./T.O.)

Jedná se o transakci, u které dochází k ověření karty na základě poskytnutých karetních a osobních údajů. Pro využití MO/TO služeb Karta nemusí být otevřena pro platby na internetu.

Prostřednictvím MO/TO služeb můžete platit předplatné novin a časopisů, účastnický poplatek na konferencích, členství v klubech apod. Můžete se s ním setkat zejména u hotelů nebo půjčoven automobilů. V dnešní době je placení tohoto zboží v hojné míře nahrazováno placením kartou na internetu.

MO/TO poskytují firmy držitelům embosovaných platebních karet Mastercard a Visa. Při využití této služby bude poskytovatelem vyžadováno následující:

  • číslo karty, jméno držitele karty, měsíc a rok konce platnosti karty, kontrolní kód CVC2 nebo CVV2 (ze zadní strany karty),
  • popis zboží nebo služby, která má být poskytnuta,
  • jméno a adresa příjemce,
  • částka, kterou budete platit,
  • podpis držitele karty (odpadá u telefonické objednávky)

Na začátek je dobré si připomenout, že je nutné vždy zvážit u jakého obchodníka nakupujete a komu předáváte své osobní a karetní údaje. Zároveň je také dobré si důkladně přečíst podmínky nákupu. Například u některých aplikací může být platba formou „předplatného“, které se opakovaně samo zaplatí z vámi uložené karty. Toto může být výhodou, ale u neseriózního obchodníka i nevýhodou.

Výhodou uložení karty u obchodníka je určitě rychlost provedení platby za zboží. Pokud chcete nakoupit zboží u svého ověřeného obchodníka třeba po cestě v tramvaji, tak se vám určitě nechce vytahovat platební kartu a opisovat z ní její údaje. Pokud je karta uložena u obchodníka, všechny údaje jsou již vyplněné a vy pouze platbu potvrdíte.

Banky jsou povinny hlásit návaznou kartu obchodníkům (kteří se registrovali do programů karetních společností) tzn. výhodou je, že se nezruší Vaše pravidelné platby, které máte nastavené na své kartě – např. platby v aplikacích za služby, členství apod.

První platba u obchodního místa (např. registrace) je ověřena jako internetová platba, a proto je vše úspěšně ověřeno a povoleno, v případě, že je karta povolena pro platby na internetu. Následující platby jsou již prezentovány jako Opakované platby, tzn. obchodních si částku strhne i pokud jsou platby na internetu na kartě nepovoleny. Ke strhávání částek dochází na základě odsouhlasených podmínek mezi držitelem a obchodníkem. V případě, že chcete ukončit opakované strhávání plateb, je třeba pamatovat na ukončení smluvního vztahu s obchodníkem dle jeho podmínek. V opačném případě by mohl nestrženou částku vymáhat.

Zejména pokud cestujete, můžete se setkat s možností provést rezervaci hotelu nebo půjčeného auta na základě nahlášení karty – někdy je vyžadována obchodníkem dokonce kreditní karta. V takovém případě nahlásíte obchodníkovi číslo a platnost své embosované karty, jméno a adresu a bude vám sdělena cena za ubytování a rezervační číslo. Autorizační kontrola bude provedena po vašem příjezdu do hotelu.

Obchodník tak má záruku, že pokud byste například nezrušili rezervaci předem, tak vám zaúčtuje např. ubytování za jednu noc. U autopůjčoven může být požadována garance nahlášením karty také například na nedoplněné pohonné hmoty nebo u hotelů na konzumaci z minibaru na pokoji. Obchodník v takovém případě vyplní dodatečný prodejní doklad a zašle na vaši adresu jeho kopii.

Naše doporučení:

  • Nikdy nepodepisujte účtenku před vyplněním všech nezbytných údajů. Předejdete tak neoprávněnému zaúčtování částky, která nebyla z vaší strany odsouhlasena.
  • Při vrácení vozidla do autopůjčovny trvejte na písemném potvrzení data a času vrácení vozidla, jeho technického stavu a stavu pohonných hmot v nádrži. Tímto dokladem budete moci podložit případnou reklamaci dodatečně účtovaných částek. Pokud uhradíte vypůjčení vozidla hotově, požádejte o jednoznačné označení svého dokladu slovy „paid cash“, tj. placeno hotově.

Nenašli jste odpověď?

Klientská linka platebních karet KB 
Tel.: +420 955 512 230
E-mail: klientska_linka@kb.cz

Doporučujeme si kontakt uložit do telefonu.